Lex Sarah-anmälan efter anhörigkritik
Tillgång till medicin trots att hon tidigare tagit för stora mängder, vissna blommor och rutten frukt på rummet och dålig hygien. Den kritiken mot ett äldreboende ges av en anhörig och nu har händelsen anmälts enligt Lex Sarah.
"Kan inte ursäktas"
Dottern och den anställda hamnade i en diskussion om detta, vilket hördes av en annan ur personalen som gick dit för att hjälpa till att reda ut situationen.
Dottern kände sig illa behandlad av personalen och har efteråt kontaktat enhetschefen, både per telefon och via brev.
"Det sätt dottern blivit bemött på samt att det skett i moderns närvaro kan inte ursäktas", skriver nu socialförvaltningen i anmälan till länsstyrelsen.
Ångerfull
Socialförvaltningen har diskuterat händelserna med berörd personal och med avdelningschefer. En av de anställda var då ångerfull och förstod att hon agerat fel. Hon bekräftade i stort dotterns uppgifter och förklarade det som hänt med att det är mycket stressigt under semesterperioden. Den andra anställda ansåg däremot inte att flera av de uttalanden som dottern uppgivit stämmer med vad som sades och hände. Den berättelse som dottern har uppgivit har dock varit densamma både då den gjorts muntligt och skriftligt.
Disciplinära åtgärder
I den anmälan som gjorts påpekas att den atmosfär som beskrivs på boendet är begränsad till den nämnda personalen. Den övriga personalen uppges vara trevlig och positiv.
I anmälan konstaterar också socialförvaltningen att det finns skillnader mellan dotterns och personalens uppfattningar av vad modern klarar av. Enhetschefen och den aktuella personalen arbetar nu för att tillsammans med dottern komma fram till en samsyn på det som hänt och på moderns behov.
Förvaltningsledningen diskuterar även eventuella ytterligare insatser och disciplinära åtgärder övervägs också.
Enligt Lex Sarah finns det en skyldighet för alla som jobbar inom handikapp- och äldreomsorgen att anmäla misstänkta fall av missförhållanden och dåligt bemötande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!