Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lärare skeptiska till elevers betygsättning

Lärare som Folkbladet pratat med på Bergska skolan efter gårdagens artikel om att elever kan få betygsätta lärare, anser inte att det är någon bra idé. - Jag tror rektorn har bra koll på vad elever tycker om oss ändå, säger Mattias Andersson, lärare på IV-programmet.

FINSPÅNG2008-06-04 03:00
Han och IV-lärarkollegan Michelle Svensson är eniga om att lönen inte borde påverkas av omdömen från elever. En av anledningarna är att det inte är helt enkelt att sätta betyg.- Vi har ju en skala som vi utgår ifrån, och där handlar det ju bland annat om måluppfyllnad. Det krävs kunskap att sätta betyg. Hur ser elevernas kriterier för omdömen ut? undrar Mattias Andersson.Uppriktiga?
Michelle Svensson håller med och tror att det kan bli en obehaglig situation:- Man kan ju undra hur uppriktiga eleverna är när de sätter betyget. Om jag delar ut en utvärdering som de ska fylla i, skriver de då som de tycker? De är ju i en slags beroendeställning till oss när det gäller betyg och även om inte deras omdömen skulle påverka betyget jag sätter, så kanske de inte vågar skriva exakt vad de tycker. "Självklart få tycka till"
Båda två välkomnar dock utvärderingar från elever. - De ska självklart tycka till om oss. Vill man få till en förändring är det ju viktigt att få veta vad de tycker, säger Michelle Svensson.Ingen ny info
- Jag tycker de ska få utvärdera oss på alla möjliga sätt. Men det ska inte påverka lönen, säger Mattias Andersson.De tror att rektorn har bra koll på vad elever tycker om sina lärare och att en betygsättning inte skulle ge någon ny information.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om