Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Landsslagsspelare vill stoppa skitsnacket

Jimmy Durmaz, landsslagsspelare i fotboll har engagerat sig i ”Stoppa skitsnacket”. En ny kampanj inom ramen för Locker room talk.

I landslaget. Jimmy Durmaz i landslagsdressen.

I landslaget. Jimmy Durmaz i landslagsdressen.

Foto: Fredrik Sandberg /TT

FINSPÅNG2017-10-31 17:30

– Det är häftigt att Jimmy ställer upp på det här. Vårt mål med den här kampanjen är att få med fler män, det är därför vi har väldigt tydliga budskap. Vi vill att fler män ska ta ställning i frågan, säger Shanga Aziz som i september 2016 startade Locker room talk som ett UF-företag tillsammans med Rogerio Silva.

När Jimmy Durmaz fick frågan att vara frontfigur i kampanjen ”Stoppa skitsnacket” sa han ja direkt.

– Han tvekade inte en sekund, det var självklart för honom. Jimmy berättar om sina egna erfarenheter i den film som vi har gjort, berättar Shanga.

I filmen och på sociala medier poängterar Jimmy Durmaz att ”Det är dags att stoppa skitsnacket”.

”Snacket i omklädningsrummet sitter i väggarna, men det stannar inte där. Det följer med ut i livet och ger unga killar skeva värderingar. Detta ska vi förändra. Gör som jag, stöd Locker room talk du också för att stoppa skitsnacket i tid”. ”Vet du hur mycket skitsnack man får höra bland killar i ett omklädningsrum? Nu ska vi förändra det. Så att vi kan bryta ner påhittade regler och skapa en ny bild av vad manlighet är”, skriver Durmaz på sin instagram.

Han hyllar arbetet som Locker room talk gör.

– Att de åker runt till idrottsföreningar och pratar med killar i 10–14-årsåldern betyder allt. De har inte fått ”uppfuckade” värderingar ännu och kan fortfarande förändras till det bättre, säger Jimmy Durmaz i ett filmklipp.

Filmen och budskapet släpptes i måndags.

– Vi har redan märkt att fler män delar och gillar på Facebook. Det är exakt det vi vill. Sedan är det bra att kunna visa upp vad Jimmy Durmaz säger och tycker när vi kommer ut till grabbar i en förening. Jimmys ord är lätta att ta till sig för en tolvåring. Ju fler profiler som tar ställning desto bättre, förklarar Shanga.

Ett skönhetsföretag för män och rapparen Broder John är också delaktiga i kampanjen. Broder John har tillägnat låten ”Snacket” till Locker room talk och ”Stoppa skitsnacket”.

– John har själv varit fotbollsspelare på hög nivå, där han tar upp machokulturen i omklädningsrummen. Kampanjen syns på skyltar och skärmar i tunnelbanan i Stockholm, vilket förstås är bra och ger genomslag, sammanfattar Shanga Aziz.

Rogerio Silva har ett år kvar på gymnasiet och Shanga arbetar heltid med Locker room talk som numera är en ideell förening med ytterligare två medarbetare i form av Julia Frännek och Hampus Sagrelius. Sedan starten har Locker room talk besökt cirka 100 föreningar runt om i landet.

– Det är svårt att få tiden att räcka till. Vi har skalat ned till sju distrikt för att hinna med att besöka så många föreningar som möjligt, säger Shanga Aziz och skyndar iväg till ett nytt möte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om