Han är verksamhetschef på Tillväxt Finspång och har kontrollerat mätvärdet gällande lokala inköp i Finspångs kommun.
– 62 procent av kommunens ekonomi kommer från skatteintäkter och det hör till vårt uppdrag att stimulera lokala näringslivet. De lokala inköpen i kommunen, inklusive kommunala bolagen Vallonbygden och Finspångs Tekniska, har aldrig mätts tidigare, säger Andreas Ramlöv.
Resultatet från mätningen visar att av de totala inköpen hos Finspångs kommun, Vallonbygden och Finspångs Tekniska, under 2023 på totalt drygt en miljard kronor, gjordes endast 20 procent av dessa lokalt.
– Jag skulle vilja se att så mycket som möjligt hålls lokalt. Ibland ges bättre avtal utanför kommunen, men ibland jämförs det inte heller. Man borde alltid jämföra och ställa frågan till alla berörda företagare inom respektive bransch, för att se om det skulle vara bättre med lokala inköp.
Mätningen är inte avgränsad till om det upphandlats via LOU (lagen om offentlig upphandling) eller direktupphandling. Inköpen avser bland annat dagligvaror, fordonsreparationer, däckbyten, skolskjuts, entreprenadarbeten, trävaror, blommor med mera.
Andreas understryker att han inte är ute efter att svartmåla någon, utan vill få till en dialog och att detta ska mätas varje år.
– Det går inte att handla allt här, men vi kan tillsammans hjälpas åt för att siffrorna ser bättre ut när vi mäter 2024. Genom att göra inköpen lokalt byggs sammanhållning och det skapas ambassadörskap i Finspång, säger Andreas Ramlöv.
Ola Lundqvist, ägare Nya Stigs Cykel & Fritid, hade tidigare avtal gällande alla kommunens cyklar, elcyklar och lådcyklar. Men förra året gick nya upphandlingen till ett cykelföretag i Norrköping.
– Avtalet gav mellan 400 000 upp till en miljon kronor årligen. Jag låg bara 52 000 kronor högre på nya fyraårsavtalet. Men nu blir det transporter till och från en annan kommun, säger han.
Ola anser att kommunen måste bli bättre på att ställa krav så att det finns större möjligheter att få kommunens upphandlingar att stanna i Finspång.
– Till exempel att det ska finnas en butik på orten och att det ska vara kortare eller miljövänliga transporter. Det kan inte vara rimligt att företag anlitas från Norrköping eller Linköping, när de finns på närmare håll. Fler lokala inköp skulle kunna ge fler anställningar, som ger mer skatteintäkter, säger Ola Lundqvist.