Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kristina har sjösatts

Ångbåten Kristina ligger åter i Skuten! Nyligen sjösattes hon mellan Bergslagsbron och järnvägsbron, med hjälp av en stor mobilkran.

Här är Kristina på väg ner i sitt rätta element, det vill säga vattnet och här är det i sjön Skuten.

Här är Kristina på väg ner i sitt rätta element, det vill säga vattnet och här är det i sjön Skuten.

Foto: Sören Boström

FINSPÅNG2019-05-09 14:00

– Hon är i toppskick efter vinterns renovering och översyn inför sommarens utflykter på sjöarna Skuten, Dovern och Glan, lovar Hans Gummesson från Siemens personalförening Stal-klubben, som kör och underhåller båten.

– Och jag kan berätta att vi redan har fått in en hel del bokningar av personer som vill åka ut med Kristina på en utflykt framöver.

Är det mest från ­Siemens, som hon bokas?

– Det är mycket från Siemens, men vi får även in bokningar från Finspångs kommun, Gränges och även från privatpersoner. Och det är vi mycket tacksamma för, eftersom det hjälper till att klara ekonomin för båten.

Vid sjösättningen var det många ideella krafter från klubben, som ställde upp och såg till att det gick rätt till. Och nu ligger Kristina återigen tryggt förankrad vid ångbåtsbryggan i Skuten.

Lite historik:

Kristinabyggdes i början av 1970-talet i Borlänge. Båten kom till Finspång 1982 i samband med dåvarande Stal-Lavals köp av företaget Infrasonik, som var förra båtens ägare.

Efter en omfattande renovering i Stals verkstad, gjorde Kristina en ny jungfrutur i sina nya vatten sommaren 1984.

Året därpå installerades en ny ångmaskin, tillverkad 1912 ombyggd till kompoundutförande, för att förbättra ångekonomin och ersätta den ursprungliga enklare encylindriga maskinen.

Båten är 10,5 meter lång, 2,5 meter bred och väger cirka sju ton med ett skrov bestående av svetsad järnplåt.

Inredningen är utförd i målad träpanel med bänkar, toalett och pentry i mahogny. Invändig durk i teak. Salongen är utrustad med fönster runt om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om