Det var under förra året som Finspångsborna reste iväg på en paketresa i två veckor till Kefalonia i Grekland. Sista veckan skulle två av deras vänner ansluta, men före avresan fick de reda på att hotellet var överbokat.
Vännerna ville avboka resan eftersom syftet med utlandsvistelsen var att de skulle spendera den tillsammans.
Resebolaget Airtours försökte hjälpa till med att ordna fram en lösning. Flytten gick till ett hotell som bedömdes vara likvärdigt standardmässigt.
Men det visade sig att hotellet inte var handikappanpassat, vilket var ett nödvändigt krav för en person i resesällskapet.
Byggnaden hade vissa nivåskillnader och hissar som inte fungerade. Det uppstod problem att ta sig till stranden, matsalen och poolen.
De fick en timmes bilresa, enkel väg, till en handikappanpassad strand. Vid det ursprungliga boendet rörde det sig om en promenad på tio minuter.
De fick bekosta transfern mellan de båda hotellen samt mellan boende och flygplats trots att de betalat för detta.
Finspångsbornas vänner fick tillbaka hela resekostnaden på cirka 20 900 kronor medan de bara fick tillbaka 5 000 kronor.
Airtours anser att det är viktigt att särskilja de båda resesällskapen.
Läs mer i måndagstidningen