Ett stort antal dagliga pendlare har genom e-post och telefonsamtal till Finspångs kommun uttryckt sin besvikelse över förändringarna på linje 59. För huvuddelen av personerna som pendlar till arbete och studier i Linköping känns neddragningarna svåra att förstå. Längre arbetsdagar och svårigheter att komma i tid till arbetet lyfts fram. Vissa tvingas att välja bort kollektivtrafikalternativet.
Finspångs kommun anser att förändringarna som träder i kraft den 19 juni inte ligger i linje med de målsättningar som finns för den regionala kollektivtrafiken.
- Vi ställer oss bakom kritiken. Det är helt fel väg att gå, säger Stefan Carlsson, (V), kommunstyrelsens vice ordförande.
Tas möjligheten
Från och med 19 juni tas möjligheten att vara framme i Linköping utan byte före 07.00 helt bort. Däremot finns möjligheten att resa tillbaka till Finspång på inte mindre än fem avgångar från Linköping mellan 13.30 och 17.12.
Samtliga avgångar och ankomster på linje 59 avgår och angör hållplatsen "Bävervägen" utom just den första turen från Finspång som utgår från Bergslagstorget.
Finspångs kommun vill att Östgötatrafiken i första hand återskapar möjligheten att kunna arbetspendla med direktförbindelse från Finspång till Linköping och vara framme strax före 07.00, 08.00 och 09.00. Samtliga turer bör även konsekvent utgå från hållplats "Bävervägen".
- Förändringen omöjliggör för många att ta sig till och från arbetet med kollektivtrafik. Med den här skrivelsen går vi ut med att pendlarna har kommunens stöd, säger Stefan Carlsson.
Stödjer skrivelsen
Alliansens representant Inge Jacobsson (M) ställer sig också bakom den nya skrivelsen.
- Givetvis stödjer vi den. För ett par år sedan ordnade vi så att det sattes in extra busslinjer mellan Finspång och Skärblacka. Att pendlingen till och från kommunen fungerar är jätteviktigt, säger Inge Jacobsson.
Ny lag
Från och med 1 januari 2012 träder en ny kollektivtrafiklag i kraft. I Östergötlands län föreligger ett förslag om att landstinget ska ta över all reguljär kollektivtrafik i länet. Lagen föreskriver att resenärsperspektivet ska beaktas och resenärerna ska ges möjlighet att påverka kollektivtrafiken.
- Att under pågående organisationsarbete och beslutsprocesser ute i kommunerna genomföra neddragningar och förändringar i regionala kollektivtrafiknätet ett halvår innan den nya organisationen driftsätts är ur flera aspekter olyckligt, konstaterar Stefan Carlsson.