Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen får beröm i färsk studie

Äldre i Finspång har det bra! Här ges mest arbetsterapeuttid och bäst möjligheter för pensionärer i särskilda boenden.

FINSPÅNG2008-09-11 03:00
Det är i undersökningar i i den så kallade "Mellannyckeln" som Finspång hamnar högt upp. Här jämförs nio kommuner i liknande situation, för att se vad man är bra på, men även var förbättringar kan göras. - Det är bra att de här undersökningarna görs. Vi har en bra äldreomsorg i Finspång men kan alltid bli bättre, säger Elisabeth Svensson, avdelningschef inom äldreomsorgen. Det är valmöjligheterna i de särskilda boendena som för Finspång till toppen. Det kan exempelvis handla om möjlighet att välja mellan flera maträtter vid huvudmålen, möjlighet till daglig utevistelse och tillgång till nyckel till det egna rummet. Varje år görs en brukarenkät, där brukare får utvärdera sitt uppehälle. - Det handlar om allt från trygghet till service och på så sätt ser vi vad brukarna tycker och vill ha, säger enhetschefen. Webbinfo bra
På plussidan hamnar även tiden brukarna kan träffa en arbetsterapeut. Finspång ger störst möjlighet till detta enligt undersökningen. Här har kommunen jobbat aktivt för att öka just den tiden. - Vi har plockat hem arbetsterapeuten så att den är anställd av socialförvaltningen i stället för att köpa tjänsten av landstinget, berättar Elisabeth. Finspång är även bäst på webbinformation. Men den tryckta informationen är det lite sämre med. Ska bli bättre
- Vi ska bli bättre på den tryckta informationen. Det svåra är att hålla den uppdaterad. Men i dag använder många äldre datorer, eller så får de hjälp av anhöriga, säger Elisabeth. På minussidan hamnar bland annat personalkontinuiteten och valmöjligheter inom hemtjänsten. - Personalkontinuiteten är något vi jobbar på. Ibland behöver man hjälp av två personal och sedan beror det på hur många gånger per dygn man behöver hjälp. Målet är att brukaren ska träffa så få som möjligt. - När det gäller valmöjligheterna försöker vi tillgodose behovet så gott det går. Man kan till exempel få kryssa in om man vill ha en man eller kvinna som sköter den intima hygienen. Eftersom det är få män inom vården kan det vara svårt att tillgodose. Om någon efterfrågar en personal med ett visst modersmål kan det också vara svårt, säger Elisabeth.
Ett av drygt tjugo nätverk i det treåriga nationella Jämförelseprojektet som drivs med stöd av Sveriges kommuner och landsting (SKL). De kommuner som deltar i nätverket är Avesta, Finspång, Flen, Katrineholm, Kristinehamn, Lindesberg, Ludvika, Mariestad, Mora och Sala, tillsammans över 250 0000 invånare. Mellannyckeln syftar till att mäta kvalitetsaspekter från brukarnas perspektiv och leta samband mellan kostnader och kvalitet för att få en bild av effektiviteten. Källa: Finspångs kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om