Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen bemöter kritik om praktikplats

En kvinna anmälde kommunens socialtjänst till justitieombudsmannen för bristande handläggning.Nu bemöter Finspångs kommun kritiken.

FINSPÅNG2011-02-12 03:00

Finspångskvinnan skriver i sin anmälan att hon inte haft någon bra kontakt med sin handläggare. Hon är missnöjd över att hon i ett första skede inte skulle få börja på den praktikplats hon själv skaffat och att hon skulle bli utan försörjningsstöd om hon inte följde handläggarens plan. Klagomål över otillräcklig information angående vilket belopp hon beviljats framförs också.

Kvinnan skriver att hon vände sig till enhetschefen som skulle prata med den berörda personen och skicka en klagomålsblankett, vilken hon aldrig fått. Hon ska under fyra veckors tid sökt enhetschefen utan att få kontakt.

Lämpligt stöd
I kommunens svar beklagar ekonomihandläggaren att hon känt sig dåligt bemött. Där framgår det att samarbetet inte fungerat och att de haft olika uppfattningar om vilket stöd som var lämpligt. Handläggaren påpekar att praktikfrågan löstes och att kvinnan kunde påbörja den praktik hon själv ordnat. Efter beslut om försörjningsstöd skickades beräkningsunderlag och beslutsmeddelande till kvinnan. Handläggaren uppfattade att kvinnan kände sig kränkt då hon förklarade och förtydligade att hon själv kunde räkna fram summan.

Enhetschefen beklagar också i yttrandet att kvinnan känt sig kränkt och dåligt bemött i kontakterna med socialtjänsten.

Samtal erbjöds
Chefen uppger att ett samtal med den berörda kvinnan ägt rum, men att inget då nämndes om praktikplats eller beslutsmeddelande som det står i anmälan. Ett gemensamt samtal med handläggaren erbjöds, vilket kvinnan tackade nej till. Enhetschefen bad kvinnan fylla i en klagomålsblankett som skulle skickas över, men är osäker på om detta gjordes. En blankett skickades senare till kvinnan.

Aldrig fyra veckor
I anmälan svarar kommunen att "socialtjänstens ambition är, att inom rimlig tid återringa till den som sökt personal per telefon."

Enhetschefen är övertygad om att det aldrig tar fyra veckor innan en person blir kontaktad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om