Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kimstad nästa...n

FINSPÅNG
Det finns alla möjligheter att återinföra persontågstrafiken mellan Finspång och Kimstad. Det fastslås i en rapport som konsultföretaget Trivector Traffic gjort på uppdrag av Finspångs kommun.

Förra året återinfördes persontågstrafiken i Finspång för en dag. Nu har en utredning om att återinföra den på riktigt gjorts.
FOTO:TITTI OLOVSSON

Förra året återinfördes persontågstrafiken i Finspång för en dag. Nu har en utredning om att återinföra den på riktigt gjorts. FOTO:TITTI OLOVSSON

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2002-09-20 00:00
Förra året föreslog vänsterpartisten Mats Broström i en motion att möjligheterna till att återuppta persontågstrafiken till och från Finspång skulle utredas. Kommunfullmäktige beslutade sedan att en utredning skulle ske. Nu är en rapport som sammanställts av konsultföretaget Trivector Traffic klar. I den har man kommit fram till att det finns alla möjligheter att återinföra persontågstrafiken. I rapporten rekommenderas att en process med att starta pendeltågstrafik mellan Finspång och Kimstad som första mål ska sättas igång och ske i samverkan mellan Finspångs och Norrköpings kommuner, Östgötatrafiken och Banverket. Man föreslår hög turtäthet och goda anslutningar i Kimstad för vidare resor med Östgötapendeln.

<b>Olika alternativ</b>
Konsultföretaget har tittat på flera olika alternativ, både vad gäller sträckningar och fordon. Det konstateras att det är avgörande för resandeutvecklingen att det blir möjligt att det finns en attraktiv trafik vidare mot Norrköping eller Linköping från Kimstad. Det kan ske både genom byte i Kimstad eller med direkta tåg eller så kallade Tramtrain-lösningar (Duospårväg där järnvägsnätet samutnyttjas av snabbspårvagnstrafik och traditionell tung tågtrafik som finns i flera städer i Europa) mellan Finspång och Norrköping eller Finspång och Linköping.

<b>Ökad driftskostnad</b>
I rapporten menas det att en direktlinje mot Norrköping skulle göra störst nytta eftersom pendlingen i dag är störst mellan Finspång, Skärblacka och Kimstad och Norrköping. Att förlänga tågtrafiken mot Norrköping skulle dock medföra en ökad driftskostnad som, i alla fall inte till att börja med, skulle vägas upp av de förväntade intäktsökningarna på grund av ökat resande.
Med en förlängd direktlinje till Linköping skulle det svaga reseunderlaget dock göra att driftsnettot skulle försämras mycket mer, konstateras i rapporten.

<b>Varierande kostnader</b>
I rapporten skrivs att banan i dag har låg standard och konsultföretaget har därför förutsatt en upprustning så att hastigheten kan bli åtminstone 80 kilometer i timmen mot dagens cirka 30 måste göras.
För att göra i ordning för persontågstrafik mellan Finspång och Kimstad beräknas investeringskostnaden bli lägst 224 miljoner kronor. En elektrifiering av banan skulle kosta ytterligare 88 miljoner kronor. För att möjliggöra trafikering med direkta tåg mellan Finspång och Norrköping skulle kostnaden bli mellan 292 och 323 miljoner kronor.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har tagit del av rapporten och föreslagit att ledamöterna i kommunfullmäktige ska få en sammanfattning av den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om