Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kanonkul för Sapa

FINSPÅNG
Sapa har fått en stor order på golvpanel i aluminiumprofiler till tågvagnar, tillverkade av tyska Alstom LHB. Ordern innebär leveranser till 97 tågset under ett års tid.
- Det här är kanonkul för oss, säger Christer Thorn, platschef på Sapa Profiler.

Finspång2002-06-01 00:00
Sapa har fått en order, värd drygt 20 miljoner kronor, på golvpanel i aluminiumprofiler till tågvagnar, tillverkade av tyska Alstom LHB. Ordern pressas och bearbetas vid Sapa Profilers pressverk i Finspång.
- Det här är kanonkul för oss. Det är en stor affär som är viktig för oss i Finspång. Det här visar att vi klarar oss bra i konkurrensen på den europeiska marknaden, säger platschef Christer Thorn.

<b>Stabilt ett år</b>
Leveranserna omfattar 2,7 meter breda och 14,4 meter långa paneler till 97 tågset (varje tågset har fyra vagnar) och 78 000 löpmeter FSW (Friction Stir Welding).
- Det här innebär att vi kommer att göra leveranser under ett års tid, förklarar Christer Thorn.
Ordern kommer inte att innebära några nyanställningar på Sapa Profiler.
- Men det innebär att av kommer att ha en bra beläggning och det blir stabilt på bemanningssidan under ett år framåt, säger Christer Thorn.

<b>Har redan samarbete</b>
Sapa har redan ett långvarigt samarbete med den tågtillverkaren Alstom LHB på sidopaneler till pendeltåget BR 423.
- Att vi har fått den här ordern har också med att göra att vi har ett bra rykte om leveranssäkerhet av sidopanelerna, säger Christer Thorn.
Innan Sapas FSW-teknik började användas sammanfogades profilerna med MIG-svetsning, vilket medförde problem med toleranserna. När panelerna skulle svetsas på plats i tågseten fungerade ofta inte svetsrobotarna. Med FSW-tekniken har kraven på snäva toleranser vad gäller planhet och rakhet överträffats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om