Kanonkul för Sapa
FINSPÅNGSapa har fått en stor order på golvpanel i aluminiumprofiler till tågvagnar, tillverkade av tyska Alstom LHB. Ordern innebär leveranser till 97 tågset under ett års tid.- Det här är kanonkul för oss, säger Christer Thorn, platschef på Sapa Profiler.
- Det här är kanonkul för oss. Det är en stor affär som är viktig för oss i Finspång. Det här visar att vi klarar oss bra i konkurrensen på den europeiska marknaden, säger platschef Christer Thorn.
<b>Stabilt ett år</b>
Leveranserna omfattar 2,7 meter breda och 14,4 meter långa paneler till 97 tågset (varje tågset har fyra vagnar) och 78 000 löpmeter FSW (Friction Stir Welding).
- Det här innebär att vi kommer att göra leveranser under ett års tid, förklarar Christer Thorn.
Ordern kommer inte att innebära några nyanställningar på Sapa Profiler.
- Men det innebär att av kommer att ha en bra beläggning och det blir stabilt på bemanningssidan under ett år framåt, säger Christer Thorn.
<b>Har redan samarbete</b>
Sapa har redan ett långvarigt samarbete med den tågtillverkaren Alstom LHB på sidopaneler till pendeltåget BR 423.
- Att vi har fått den här ordern har också med att göra att vi har ett bra rykte om leveranssäkerhet av sidopanelerna, säger Christer Thorn.
Innan Sapas FSW-teknik började användas sammanfogades profilerna med MIG-svetsning, vilket medförde problem med toleranserna. När panelerna skulle svetsas på plats i tågseten fungerade ofta inte svetsrobotarna. Med FSW-tekniken har kraven på snäva toleranser vad gäller planhet och rakhet överträffats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!