Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Järnvägen blir säkrare

FINSPÅNG
I vår inleds arbetet med underhåll av järnvägen mellan Finspång och Kimstad. Norrköpings banområde begärde förra året 5, 5 miljoner kronor till reparationer. Nu har man fått cirka 2 miljoner och arbetet kan börja.

Finspång2003-02-18 00:00
I april förra året spårade ett godståg ur i närheten av Doverstorp. En utredning slog senare fast att det var en solkurva i kombination med banans bristfälliga underhåll som var orsak till olyckan. Nu ska järnvägssträckan börja åtgärdas. I slutet av förra året berättade vi att Joakim Ahlström, ställföreträdande banområdeschef för Norrköpings banområde begärde 5,5 miljoner kronor till reparationer från Banverkets huvudkontoret. Nu blev det bara cirka 2 miljoner kronor.
- Det här är ett projekt som ska göras under flera år och vi räknar med att få mera pengar även om vi nog hade väntat oss lite mer, säger Joakim Ahlström.

<b>Byte av spår och sliprar</b>
Han önskemål var från början att merparten av underhållsarbetet skulle göras under 2003, men det viktigaste kommer nu också att kunna göras.
Pengarna ska bland annat användas till spårbyte, byte av sliprar och utbyte av en växel i Skärblacka.
- Spårbytet kommer att göras omkring Doverstorp för det är där det är som sämst, förklarar Joakim Ahlström.
- Att byta sliprar och att bitvis byta rälsen är de enskilt viktigaste åtgärderna, fortsätter han.
Signalsystemet i Skärblacka kommer också att göras om.

<b>Vår och sommar</b>
- Det är för att bommarna i Skärblacka ligger nere onödigt länge i dag, säger Joakim Ahlström.
Tanken är att underhållsarbetet ska genomföras under våren och sommaren i år.
Ytterligare underhållsarbete krävs de närmast kommande åren och mer pengar kommer att äskas.
- Eftersom det är skarvspår, det vill säga att det inte är helsvetsat som det är annars, på den här sträckan måste det underhållas på ett bättre sätt, säger Joakim Ahlström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om