Pride Finspång hade fått löfte av arrangören Tillväxt Finspång att vara på plats under årets julmarknad på Bergslagstorget 11 december. När ett politiskt parti ställde samma fråga i förra veckan och ville delta på julmarknaden blev svaret nej.
– Vi diskuterade detta internt, med handlarna och med personer i vår styrelse och kom fram till att en julmarknad inte är tid och plats för politisk opinionsbildning. Hade vi sagt ja till ett politiskt parti, måste vi säga ja till alla, säger Anna Lövheim, verksamhetsledare Tillväxt Finspång.
Pride Finspång fick då ett telefonsamtal från Tillväxt Finspång där ett ja till julmarknaden, plötsligt blev ett nej.
– I ett tidigare samtal hade vi sagt att det vore trevligt om Pride Finspång ville vara med på julmarknaden. De tackade ja till det. Frågan ställdes på sin spets när ett parti hörde av sig om deltagande. Eftersom vi då kom fram till att vi inte ville ha opinionsbildning som en del av marknaden, fick vi i det läget säga nej även till Pride Finspång, förklarar Anna Lövheim.
Men Pride Finspång är inget parti och säger själva att de är politiskt obundna?
– På julmarknaden är vårt beslut att det inte ska bedrivas opinionsbildning, som ju trots allt är en del av Prides huvudsakliga verksamhet. Fokus på julmarknaden ska vara en mysig julstämning, det är precis så handlarna vill ha det, säger Anna Lövheim.
Förstår du besvikelsen hos Pride Finspång
– Ja, det är olyckligt att situationen uppkommit. Samtidigt står vi för det beslut vi tagit, som är sakligt grundat, berättar Anna Lövheim.
Solveig Betnér är ordförande i Pride Finspång.
– Vi är en ideell förening och inget parti. Vi anser att Tillväxt Finspång tar ställning när de först bjuder in oss att vara med på julmarknaden och sedan förbjuder oss när ett politiskt parti vill vara med. Tillväxt Finspång verkar ärliga med att de vill stå upp för människors lika värde, mångfald och inkludering och att de vill samarbeta med oss. Då tycker vi att de ska stå upp för det, om de ska tas på allvar, säger hon.
Vad hade ni tänkt göra på julmarknaden?
– Synliggöra +HBTQ-personer i en positiv gemenskap. Det handlar inte om opinionsbildning. Vi hade tänkt stå med ett bord och ha informationsblad och sprida att vi finns. Vi hade inte tänkt sälja någonting, berättar Solveig Betnér.