Information om Finspångs-projekt
FINSPÅNGArbetet med de två projekt som handlar om att dokumentera Finspångs bruks- och industrihistoria har nu kommit en bit på väg.I tisdags gavs det åter information om projekten och hur långt arbetet kommit.
Det ena projektet heter Produkt och bild och går ut på att dokumentera Finspångs industri och dess produkter.
- Jag har åkt runt och samlat in bilder och de läggs in på en databas på museet. Det kommer att bli cirka 1000 bilder till slut, berättade Eva Lundblad från Östergötlands länsmuseum.
En del av bilderna kommer att finnas eller finns redan på Kulturarv i Östergötlands hemsida på Internet.
<b>Under april</b>
- Det här är ett stort arbete och det är inte helt färdigt, men tanken är att det ska bli det under april, sade Dan Malmsten, samordnare för Kulturarv Östergötland.
Barbro Johansson, från länsmuseet, berättade om det andra projektet som fått namnet Östergötland- ett historiskt laboratorium.
Detta projekt är pedagogiskt och vänder sig i första hand till skolan. I projektet dokumenteras åtta olika typområden för Östergötland. För Finspångs del är det bruksmiljön som beskrivs i text och bild på hemsidan.
- Vi vill att det här ska vara pedagogiskt, lättillgängligt och entusiasmera till att vilja lära mer, förklarade Barbro Johansson.
<b>Tema Finspång</b>
Tanken är att det på hemsidan också ska finnas praktiska arbetsuppgifter som eleverna ska kunna utföra. Detta projekt ska vara slutredovisat 2005.
På informationsträffen medverkade också Ole Svensson och Jesper Forsberg, lärare på Grosvadsskolan. De berättade om projektet tema Finspång som har genomförts på skolan.
Eleverna jobbade utifrån problembaserad inlärning och jobbade i grupper med olika ämnen.
- Att vi valde det här beror på att vi ville få ungarna att känna stolthet och trygghet i Finspång. Tanken var också att det skulle vara enkelt att gräva där man står, förklarade Jesper Forsberg.
Några av de ämnen som eleverna fick arbeta med var "Familjen Karlssons dagbok anno 1934", "Varför gjordes kanoner i Finspång?" och "Vad hände i Trollkäringeskogen?".
<b>Tre filmer</b>
- Vi tycker att resultatet blev bra efter de förutsättningar vi hade och eleverna tränades i det här arbetssättet. Vi är övertygade om att de lärde sig en hel del om Finspång, sade Ole Svensson.
Han fortsatte sedan kvällen med att ge en historisk tillbakablick över järnvägen i Finspång och dess närområde.
Informationsträffen avslutades med visning av tre filmer; Hävla bruk, Borggårds bruk och Seklernas Finspång. Omkring 20 personer deltog under informationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!