Hon vill så Framtidsfrön i grundskolan
FINSPÅNGStimulera entreprenörskap och företagsamhet inom grundskolan. Det är syftet med projekt Framtidsfrön som genomförs i Östergötland. Inger Tjellander heter projektledaren i Finspång och som nyligen tillträtt tjänsten.
Inger Tjellander har fått en uppdragstjänst som projektledare för Framtidsfrön. Anders Bengtsson är projektledare för Attraktiv skola där uppdragstjänsterna ingår. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto: Fotograf saknas!
Hon har anställts som projektledare för projekt Framtidsfrön. Anställningen, som är på halvtid, är en av uppdragstjänsterna inom Attraktiv skola.
Initiativet till projekt Framtidsfrön togs av LO och Svenskt näringsliv. Östergötland valdes ut att få genomföra projektet och förutom Finspång medverkar Kinda, Söderköping, Åtvidaberg, Mjölby och Linköping.
<b>Mer kreativ</b>
- I Linköping sitter en projektledare för hela projektet och sen är vi delprojektledare i varje kommun. Vi bildar ett nätverk och det känns skönt att inte vara ensam, man har alltid någon att bolla idéer med, säger Inger Tjellander.
Framtidsfrön syftar till att stimulera entreprenörskap och företagsamhet i grundskolan.
- Tanken är också att undervisningen ska bli mer kreativ och vardagsanknuten, säger Anders Bengtsson, projektledare för Attraktiv skola.
Projektet handlar också om att utveckla en samverkan av kontakterna mellan skola och näringsliv.
- Tanken är att detta ska knytas samman med Snilleblixtarna och i nästa steg UF-verksamheten på gymnasiet, förklarar Anders Bengtsson.
I Inger Tjellanders uppdrag ingår också att jobba med den nationella Snilleblixtmässan som kommer att äga rum i Finspång 2004.
Inger Tjellander, som också är textil- och svensklärare på Nyhemsskolan, är nytillträdd och har ännu inte hunnit göra så mycket i projektet.
- Nu ägnar jag mig först åt att läsa in mig på diverse material som jag har fått, säger hon.
<b>Två vinnare</b>
- Sen ska jag titta på hur man jobbar i skolan och vad man kan göra. I första skedet vill jag se vilka möjligheter och vilka visioner som finns. Vi måste också ta reda på vad näringslivet vill ha av oss, fortsätter hon.
<b>Två vinnare</b>
- För att en samverkan ska vara positiv måste det finnas två vinnare. Skolan kan bidra med något till näringslivet och näringslivet kan bidra med något till skolan, menar Anders Bengtsson.
Han ser Inger Tjellander som en perfekt person för tjänsten.
- Hon är både praktiker och teoretiker eftersom hon är både textil- och svensklärare. Hon har jobbat inom industrin och hon haft eget företag, säger han.
<b>Ytterligare projekt</b>
Om samtliga skolor ska ingå i projektet eller om man först ska starta på ett visst antal enheter återstår att se.
Nyligen berättade Folkbladet att kommunen fick 50 000 kronor från Nutek för att göra en förstudie rörande Framtidsfrön och en utveckling av det . Denna förstudie har i sin tur lett fram till att man nu kommer att ansöka om bidrag från Nutek samt Lokalt avtal för tillväxt och sysselsättning. Detta till ett projekt kallat Knutpunkten, som även det handlar om kontakten mellan skola och näringsliv-att hitta knutpunkten däremellan. Tanken är att detta projekt ska löpa parallellt med Framtidsfrön.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!