Hon vann mot kassan
Trots att Gun-Britt Lidberg meddelade försäkringskassan att hon börjat jobba fortsatte kassan att betala ut sjukersättning. Hon JO-anmälde försäkringskassan som nu erkänner att de gjort fel. - Det känns jättebra, säger Gun-Britt.
Foto: Carolina Nilsson
I mitten av januari fick hon ett inbetalningskort på en betydligt större summa än den hon fått utbetald under oktober och november. Försäkringskassan påpekade att summan alltid blir större när årsskiftet passerats. På grund av att Gun-Britt Lidberg har särskild deklaration får hon vänta med pengarna, 2 700 kronor, till december. - Bara för att de är sena med att handlägga ska väl inte jag behöva låna ut pengar till dem, säger hon. Gun-Britt skickade en överklagan till försäkringskassan och gjorde en anmälan till JO. Hanterats fel
Nu har försäkringskassan i ett skriftligt yttrande medgett att ärendet hanterats fel. - Men jag har ännu inte fått besked om jag får tillbaka mina pengar, säger Gun-Britt Lidberg I yttrandet står det att försäkringskassan kan kritiseras dels för bristande information till den försäkrade, dels för brister i handläggningen avseende rutiner och för handläggningstiden. - Det känns bra att visa att man kan få rätt i såna här ärenden och jag hoppas att de förbättrar sina rutiner i liknande fall, konstaterar Gun-Britt Lidberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!