Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Höjer statusen"

En regeringsutredning föreslår sänkt åldersgräns till 18 år för busskörkort. - Ett bra förslag som höjer statusen på yrket, säger Mattias Näsström, informationsansvarig, Veolias bussdivision.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2009-01-22 03:00
Regeringens körkortsutredare föreslår sänkt åldersgräns till 18 år för buss- och taxikörkort. Detta under förutsättning att en gymnasieutbildning för buss- och taxiförare införs.I dagsläget ligger åldersgränsen på 21 år.- Det vore ett bra beslut. Vi har problem med rekryteringen av unga förare. Varför ska de som vill bli bussförare vänta i ett par år innan de får börja jobba, påpekar Mattias Näsström.Han ser ingen fara i att sänka ålderskravet med tre år.Gedigen utbildning
- Lämpligheten utvecklas under utbildningen. Vi låter folk köra bil när de är 18 år. Nu kommer bussförarna få en gedigen yrkesutbildning.Bussförarna är inte anställda av Östgötatrafiken utan köps in av olika entreprenörer, där exempelvis Veolia är en stor kund.- Rent spontant tycker jag att 18 år är relativt ungt för att köra buss med det ansvar det innebär. Å andra sidan kan vi missa att fånga upp de som redan i unga år bestämt sig för att bli bussförare. De kanske söker sig till andra branscher istället, säger Sylvia Rydström, informationschef, Östgötatrafiken.Femte år
Enligt utredningen ska busskörkorten bytas ut vart femte år i framtiden.- Det är bra att rutinerna ses över. I dag går förarna på läkarundersökning från 45 års ålder. De som kör ansvarar för andras säkerhet. De ska ha hälsan och vara trygga. Då minimeras riskerna. Vi är beroende av bra förare, säger Mattias Näsström.Han berättar att stora pensionsavgångar väntar framöver. Fler utbildade förare behövs.- Rattandet är den enkla delen, men inställningen till service är enormt viktig, konstaterar Näsström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om