Den första skapelsen gjord av Ätervunnet material frÄn Äterbrukshörnan Àr redan fÀrdig. FÀrgen har inte torkat helt men givetvis syns det att det Àr en slimerobot.
â Vi har tagit kartonger, och fĂ€rger, och det hĂ€r Ă€r flaskor, sĂ€ger Rebeka Vitolina, fem Ă„r, och pekar pĂ„ robotens öron.
Hur gör man flaskor till att bli öron?â Man klipper lite och sĂ€tter dom sĂ„ hĂ€r bara, sĂ€ger Sixten Karlsson, fyra Ă„r, sjĂ€lvklart.
Och det Àr det hÀr som har varit en av grundtankarna bakom Äterbrukshörnan, att stimulera barnens kreativitet.
â Barnen blir inspirerade av saker. En vanlig sten eller en kotte Ă€r ju inte nĂ„got som Ă€r ett fĂ€rdigt material, men sedan kan man skapa vad som helst med hjĂ€lp av fantasin, sĂ€ger Evelina Wall, beteendevetare pĂ„ Opalen och en av de drivande krafterna bakom hörnan.
I en mÀngd olika burkar och lÄdor finns flera olika material, allt sorterat. Barnen har inte helt koll pÄ att det som Àr vitt, mjukt och plastigt i en av lÄdorna heter frigolit - men de vet att det gÄr bra att göra armar med det eftersom det Àr vad slimeroboten har fÄtt.
â Tanken med den hĂ€r vĂ€ggen Ă€r ocksĂ„ att ha allt material tillgĂ€ngligt hela tiden. Det ska vara enkelt för barnen att ta fram och de ska kunna anvĂ€nda det pĂ„ egen hand. Det handlar ocksĂ„ om att kunna undersöka olika material, sĂ€ger Evelina Wall.
Barnen visar upp en lÄda med bomull. NÀr de testar materialet upptÀcker de att det bÄde gÄr att anvÀnda det som kudde och ha det som en peruk. à terbrukshörnan har bara stÄtt uppe i ett par dagar sÄ Àn Àr mycket outforskat.
â Vi jobbar mycket med hĂ„llbarhet pĂ„ olika sĂ€tt, det Ă€r ett prioriterat mĂ„l hĂ€r pĂ„ Metallen. SĂ„ vi har sedan tidigare "skrĂ€pmonster" i köket dĂ€r barnen fĂ„r sortera sina sopor rĂ€tt, sĂ€ger Evelina Wall.
Hon berÀttar att barnen Àr duktiga pÄ att sortera i köket. Till ÄterburksvÀggen kan de Àven ta med sig saker hemifrÄn för att sedan kunna göra nya saker av dem.
â Pappa lagar saker hemma. Han har lagat en traktor, berĂ€ttar Molly Svensson, fyra Ă„r.
I arbetet kring att leva hÄllbart finns det ocksÄ en tanke att barnen lÀr sig nya saker som de kan ta med sig hem, och kanske kan de fÄ de vuxna att reflektera lite extra.
Vad hĂ€nder om man kastar skrĂ€p i naturen?â DĂ„ kommer polisen och tar en, sĂ€ger Sixten Karlsson och fĂ„r medhĂ„ll av de andra barnen.