Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Handlingsplan Finspång

FINSPÅNG
Nu har ett förslag till en marknadsföringsplan för Finspångs kommun arbetats fram. Nästa vecka diskuterar kommunfullmäktiges ledamöter en del av innehållet i den, men inget beslut om den kommer att fattas än.

Nu finns förslag till en marknadsföringsplan för Finspång, utarbetad i kommunalhuset och på en reklambyrå.

Nu finns förslag till en marknadsföringsplan för Finspång, utarbetad i kommunalhuset och på en reklambyrå.

Foto:

Finspång2003-08-22 00:00
Vikten av att marknadsföra Finspång har under lång tid diskuterats bland kommunpolitikerna. Nu har en reklambyrå och kommunledningskontoret arbetat fram ett förslag till en marknadsföringsplan, som sträcker sig cirka två år framåt i tiden, som fått namnet Handlingsplan Finspång.
- Den har utvecklats i samarbete med kommunstyrelsen, förklarar kommunsekreterare Carina Olofsson.

<b>Gruppdiskussioner</b>
På onsdag kommer den att tas upp i kommunfullmäktige, men inte för beslut. Istället ska ledamöterna delas in i grupper och diskutera planen utifrån ett visst antal frågeställningar.
- Det är presidiet som har tyckt att det här är så pass viktigt så att det är lämpligt att man diskuterar den innan den kommer för beslut. De synpunkter som lämnas kommer sedan att sammanställas och därefter ska det gå enligt den vanliga beslutsordningen. Förhoppningen är att ett beslut om den ska fattas av fullmäktige i oktober, säger Carina Olofsson.

<b>Mål och målgrupper</b>
På onsdag ska exempelvis en så kallad devis för Finspång diskuteras. I handlingsplanen föreslås att kommunen ska använda sig av devisen Finspång-ovanligt mycket energi. Detta anses kunna kopplas till boendet (invånarna är energiska), näringslivet och dess inriktning samt besöksnäringen (kom hit och ladda batterierna).
Ledamöterna ska få tycka till om devisen och lämna förslag på eventuella andra deviser. Diskussioner ska också föras kring olika målgrupper och mål för och med marknadsföringsarbetet. I förslaget nämns exempelvis kommunanställda, kommuninnevånare och regioninnevånare som målgrupper. Det talas också om vikten av att sätta upp mål för marknadsföringen i sig, som att få fler att flytta till Finspång och att kommunen ska bli en av de mest attraktiva etablerings- och boendeorterna i regionen.

<b>Positiva nyheter</b>
Vid de intervjuer som gjorts med olika personer i samband med arbetet med handlingsplanen har många påpekat den bruksmentalitet som råder på orten. Politikerna ska därför också prata om vad som kan vara positivt respektive negativt med den mentaliteten.
Vilka är fördelarna med Finspång och vad kan kommunen erbjuda invånare och besökare? ska ledamöterna också svara på. Avslutningsvis ska man diskutera någon slags symbol som kan användas i marknadsföringsarbetet.
I förslaget till handlingsplan har också mer detaljerade förslag på aktiviteter som kan prioriteras under de två första åren tagits fram. Dessa kommer inte att diskuteras på onsdag.
Bland förslagen på aktiviteter nämns till exempel att man ska skapa en ny grafisk profil och göra en kommunal tidning med positiva nyheter som ska skickas till kommuninvånare och utflyttade personer.

<b>Färre fördomar</b>
Bland förslagen nämns också att man ska göra en informationskampanj i Norrköping för att få bort fördomar som Norrköpingsborna har om Finspång.
Förslag finns också om att nyinflyttade ska välkomnas med bussturer där Finspång presenteras, ges informationsmaterial och bjudas på buffé. Ett annat förslag är att kommunens politiker och tjänstemän ska få me-diaträning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om