Han ska göra Alstom mer känt
FINSPÅNGAtt göra varumärket känt. Det ser Göran Skoglund som sin viktigaste uppgift som informationsdirektör på Alstom.Han har arbetat på sitt nya jobb i en knapp månad och han inte bara säger att det är jättekul.Det syns på honom också.
Göran Skoglund har arbetat en knapp månad som informationsdirektör på Alstom. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- Jag läste först till gymnasieingenjör i Filipstad som jag kommer ifrån och arbetade som tekniker en period, bland annat i USA. När jag kom tillbaka hem började jag läsa marknadsföring i Göteborg.
<b>Flyttade till</b>
Studierna ledde så småningom till trucktillverkaren BT i Mjölby, där Göran Skoglund först arbetade med personaltidningen, sedan som informationschef. Efter 15 år kände han att det var dags för något nytt.
- Men det är viktigt att påpeka att jag inte flyttade från något utan till något, säger han.
Att göra varumärket Alstom känt är hans främsta uppgift.
- Det betyder inte att vi ska bli lika kända som till exempel Volvo, det går inte, eftersom våra produkter inte är publika på samma sätt.
<b>Pendlar</b>
Att komma till ett internationellt företag som jobbar inom två områden som är närvarande i debatten - energi och transporter - karakteriserar han som spännande. Även orten Finspång fascinerar - ur ett särskilt perspektiv.
- Jag har upptäckt Finspångs industriella historia som är mycket intressant.
Men Finspångsbo har han ännu inte blivit. Familjen bor kvar utanför Mjölby.
- Att pendla går mycket bättre än jag trodde, säger Göran Skoglund, som har cirka tio mil till jobbet, enkel resa.
I längden tar det dock för mycket tid, så flytt närmare Finspång blir det, men vart är ännu inte bestämt.
- Min fru arbetar i Linköping, så det ska passa för oss båda.
<b>Pappaledig</b>
I familjen finns också två barn, en son på drygt ett och halvt år samt en nästan nyfödd dotter. Och hon är extra speciell i det här sammanhanget. Göran Skoglund är nämligen föräldraledig två dagar i veckan och ska vara så de tre första månaderna av sin anställning.
- När jag tog upp frågan me vd Lars Josefsson sade han att företaget uppmuntrar sådana lösningar. Det är guld värt!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!