Hur känns det?
- Jättekul. Vi är verkligen väldigt glada.
Varför tror du att ni har nominerats?
- Finspångs Systembolag ligger ständigt i framkant i sättet att jobba och med de mål vi sätter upp. Det är personalen som driver butiken framåt.
Utmärkande för de butiker som nominerats runt om i landet är bland annat att de arbetat framgångsrikt med kundservice och har en effektiv ålderskontroll. Gäller det för er med?
- Absolut. Att förbättra servicen till våra kunder är ett arbete som vi ständigt utvecklar. Vi håller alltid ålderskontrollen, det ser vi på de mätningar som görs. Vi siktar ganska högt på kunderna när det gäller att få visa legitimation, men det kan till exempel vara smickrande för vissa i 35-årsåldern...
Finspång har väl varit framgångsrika i den här tävlingen förut?
- Ja, vi kom tvåa 2003 och trea 2007.
Har ni god chans att bli en av de sex butiker som går vidare till finalen i Stockholm den 10 mars?
- Vi siktar definitivt på att nå finalen i Stockholm.
Är det här ett kvitto på att ni jobbar på rätt sätt?
- Ja, helt klart och den här utmärkelsen sporrar och inspirerar personalen till att bli ännu bättre.
Vad kan ni erbjuda som inte andra butiker har?
- Den familjära stämningen, närheten är saker som är värda att lyfta fram.
Bland finalisterna finns tre större och tre mindre butiker och slutligen utser Systembolagets ledning Årets Butik i respektive kategori. Personalen i de två butiker som vinner, belönas med en resa till ?hemlig plats? i Europa för vidareutbildning. Under tiden som den ordinarie personalen är på resa, vikarierar Systembolagets ledning i butiken.
- Butiken i Finspång är en bra förebild för alla våra butiker, säger Magdalena Gerger, vd på Systembolaget i ett pressmeddelande. Vårt mål är att Systembolaget ska bli svenska mästare på kundservice, det är ett högt ställt mål som vi alla arbetar hårt för att uppnå.