Så sent som i går morse, när han cyklade från sitt hem vid Tegelbruket till jobbet på Siemens, bevittnade han hur flera långtradare dånade över vägguppen vid Lillängsvägen.
- Och där står små barn som ska över de obevakade övergångsställena. Det är som man får hicka! De märker inte ens om de kör över de där små, säger han.
Han tänker att de tunga transporterna började trafikera mer centrala delar av Finspång när det gamla badhuset revs och Östermalmsvägen stängdes av för trafik. Då tvingades yrkesförarna hitta alternativa vägar på främst Östermalmsområdet.
- Men även idag, flera månader efter återöppnandet av Östermalmsvägen, fortsätter den tunga trafiken dundra genom Öster på dessa alternativa vägar. Dagliga 18-24-meters långtradare åker över farthinder på både Östermalmsvägen, Norra och Södra Storängsvägen, Stora Allèn och Villavägen, säger han och fortsätter:
- Ökningen är markant!
Förbjuden
I ett brev till kommunen föreslår han att tung trafik förbjuds till de vägar han pekar ut ovan i texten.
- Tung trafik ska ledas över Norrköpingsvägen och Slottsvägen. Ska transporter vidare till Norrmalm ska trafiken ledas denna väg via Östermalmsvägen, inget annat, säger han och fortsätter:
- Gronvägen kan fortfarande vara öppen för tung trafik men bara för vidare transport till Butbro och Lotorp. Korset Gronvägen-Östermalmsvägen skall tydligt märkas upp att tung trafik är förbjuden in mot Finspång. Likaså Statoilrondellen upp mot Storängsskolan och Norrköpingsvägen in mot Stora Allèn.
Anders Liljeberg anser även att det behövs liknande skyltar på vägen ut från Finspång genom Östermalm.
- Eller så är alternativet att sätta upp väghinder så att denna trafik omöjligen kan ta sig igenom, säger han.
Politiskt beslut
Reine Hansson, handläggare på kommunens samhällsplaneringsenhet, lovar att titta på ärendet.
- Vi får se över vilka möjligheter vi har. Ska de förbjudas något måste det till ett politiskt beslut för det här är en lokal trafikföreskrift, säger han.