Fullsatt i sessionssalen när specialpedagog föreläste
FINSPÅNGI en mer en fullsatt sessionssal i förvaltningshuset föreläste nyligen specialpedagogen Marita Falkmer under temat Sociala berättelser.
- Jag vill inte börja med det. Jag tycker det är viktigt att se till helheten först, sade Marita Falkmer.
<b>Viktig påminnelse</b>
Hon inledde därför med en, som hon uttryckte det, viktig påminnelse om vad som är skillnaden mellan funktionsnedsättning och handikapp.
Det förstnämnda innebär att en person på något sätt inte har förmågan att utföra något på det sätt som anses normalt. Handikapp är följden av funktionsnedsättningen på det sätt som anses normalt.
Marita Falkmer talade också om sitt pedagogiska arbetssätt som hon indelade i fem olika punkter: kunskap om till exempel autism, individualisering, hjälpmedel, bra perspektiv och förhållningssätt.
<b>Orsakar svårigheter</b>
- Generellt måste vi ha kunskap, men vi måste också ha specifika kunskaper om autism, men det räcker inte. Vi måste även ha kunskap om personen, sade Marita Falkmer om de två förstnämnda punkterna.
Vidare talade hon om vad som orsakar svårigheter för personer inom autismspektrumet innan hon kom in på ämnet Sociala berättelser.
<b>Förstå och klara</b>
Sociala berättelser är tecknade eller nedskrivna berättelser om hur barn och ungdomar bör uppträda eller väntas förhålla sig i vissa situationer. Man kan få barn och ungdomar att förstå och klara av olika situationer, som annars skulle vara svårt, genom att beskriva en situation i bild och text.
Målet med föreläsningen var att ge personal kunskap om ett pedagogiskt arbetssätt som kan vara till hjälp då man arbetar med barn och ungdomar som har svårigheter i olika sociala situationer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!