Vägverket presenterar ett arbetsförslag där ändrade hastighetsgränser på det regionala vägnätet i Östergötland föreslås. Syftet med förslaget är att skapa en tydligare koppling mellan vägtyp och hastighet för att öka trafiksäkerheten.
Förslaget innebär att för att sätta hastighetsgränsen till 90 kilometer i timmen eller mer ska vägen vara utrustad med räfflad mittremsa samt omkörningsfält.
För att klara detta måste vägens bredd vara mer än 7,5 meter, vilket en övervägande del av vägarna i länet inte har.
Sänka hastigheten
Vägverket vill sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen på många vägar.
Regionförbundet Östsam ifrågasätter kraftigt förslaget.
– Detta kan bli ödesdigert för alla som pendlar till jobb och studier. Blir resorna för långa är risken stor att folk flyttar, säger Stefan Dahlskog.
I Finspångs kommun berörs flertalet vägar. Riksväg 51 mot Örebro, länsväg 215 mot Skärblacka och vägen mellan Vistingekorset och Rejmyre. Samtliga får sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen under långa sträckor.
– Detta drabbar flera av länets viktigaste pendlingsstråk som till exempel Finspång. Det är känsligt med förlängningar av restiden. Det vore olyckligt om förslaget leder till minskad befolkning i flera av de berörda kommunerna, säger Stefan Dahlskog.
Regionförbundet delar Vägverkets ambition om att öka trafiksäkerheten på det regionala vägnätet.
– Men vi vill att man mer specifikt ska titta på varje enskild väg och sedan göra en bedömning.
Han påpekar att det i stort sett bara är i Stockholmsområdet folk accepterar en längre pendlingstid än 50 minuter.
– I Östergötland är det bara cirka fem procent som har en sådan pendlingstid. De som ligger i tidsintervallet 40-50 minuter vill inte ha en restidsförlängning utan kanske istället väljer att flytta, konstaterar Stefan Dahlskog.
När det gäller riksväg 51 mellan Finspång och Norrköping föreslås istället en höjning av hastigheten från 90 till 100 kilometer i timmen.