I början av maj delades "Guide till Finspång" ut till hushållen i Finspång. Det är en broschyr för besökare och kommuninvånare som vill ta del av det mesta som finns att erbjuda i kommunen.
De senaste åren har en turistbroschyr funnits, där bland annat historik, natur, aktiviteter och evenemang presenterats. I det nya konceptet ingår fortfarande turismen, men produkten breddas och består dessutom innehållsmässigt av kultur och fritidsutbud.
Till final
Nu har "Guide till Finspång" gått till final i Svenska Publishingpriset 2011.
- Roligt. Vi har breddat produkten samtidigt som den är väldigt snygg och funktionell, vilket tilltalar många, säger Johan Malmberg.
Sedan början av 1990-talet delar Populär Kommunikation ut Svenska Publishingpriset i ett antal kategorier inom tryckt kommunikation.
Väldigt uppskattad
Av flera hundra tävlande har juryn nominerat i genomsnitt fem bidrag i varje kategori. "Guide till Finspång" har nominerats i kategorin bästa besöksguide. Tävlingens jury har bedömt design, textinnehåll, tryck, repro, efterbehandling, pappersval och visuellt innehåll.
- Vi har märkt att broschyren varit väldigt uppskattad under sommaren. Både besökarna och våra kommuninvånare gillar den, säger Johan Malmberg.
Tanken är att "Guide till Finspång" ska ha längre livslängd än den säsongsbetonade turistbroschyren. Den kommer att användas i marknadsföringen av Finspång såväl regionalt som i övriga Sverige.
Vinnarna i Svenska Publishingpriset kommer att tillkännages på Svenska Kommunikationsdagen i Stockholm den 18 oktober.