Femmorna slog niorna
Fler elever i årskurs fem i Finspång klarade kunskapsmålen i svenska, engelska och matematik under läsåret 2003/2004 jämfört med läsåret innan. I årskurs nio var det däremot färre som klarade målen i engelska och matematik jämfört med läsåret innan.
Bättre för femmorna
För eleverna i skolår fem ser det bra ut om man jämför med läsåret 2002/2003. I samtliga ämnen var det fler som klarade målen under läsåret 2003/2004 jämfört med läsåret innan. Läsåret 2003/2004 var det 16 elever, eller 6 procent, som inte bedömdes ha uppnått målen i svenska.
Motsvarande siffra för läsåret innan var 27 elever, eller 10 procent. 28 elever, eller 10 procent, klarade inte målen i matematik under läsåret 2003/2004.
Läsåret innan var det 38 elever, eller 14 procent som inte bedömdes ha uppnått målen. Läsåret 2003/2004 var det 25 elever, eller 9 procent, som inte klarade målen i engelska. Motsvarande siffra läsåret innan var 49 elever, eller 18 procent.
Färre nådde mål
För eleverna i skolår nio ser det sämre ut om man jämför med läsåret 2002/2003. I engelska och matematik var det färre som uppnådde målen under läsåret 2003/2004 än läsåret innan. I svenska var det lika stor andel som inte bedömdes ha uppnått målen läsåret 2003/2004 och läsåret innan. 42 elever, eller 14 porcent, klarade inte målen i engelska läsåret 2003/2004.
19 procent missade
Motsvarande siffra för läsåret innan var 35 elever, eller 13 procent. 55 elever, eller 19 procent, klarade inte målen i matematik under läsåret 2003/2004. Läsåret innan var det 32 elever, eller 12 procent, som inte bedömdes ha uppnått målen. I svenska var det 26 elever, eller 9 procent, som inte klarade målen under 2003/2004. Motsvarande siffra läsåret innan var 25 elever, eller 9 procent.
Fler i svenska
I sammanställningen finns också en jämförelse mellan resultaten i de nationella proven och betygen i skolår nio.
Den visar att det är fler elever, 33 stycken, som inte uppnått målen i svenska enligt betygen än enligt provresultaten då det var 26 elever som inte klarade målen.
I engelska är det 39 elever som inte uppnått målen enligt betygen och i de nationella proven var det 42.
I matematik var det 33 elever som inte bedömdes ha uppnått målen enligt betygen, jämfört med 55 i de nationella proven.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!