Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fantasifulla fordon för framtiden

FINSPÅNG Sista veckan på sommarlovet innan skolan börjar. Då brukar klassrummen stå tomma. Men på Bergska skolan jobbar 32 blivande åttondeklassare febrilt med att bygga framtidens fordon.

Foto: Lögdberg Anna

Finspång2008-08-15 03:00
Vid lunchtid i går vandrade ett tåg av ungdomar genom Finspångs centrum. Modellfordon testas från tak, i vatten och på vägar av elever från Finspång, Norrköping och Linköping. De har deltagit i Sommarveckan - ett projekt som anordnas av Linköpings universitet i samarbete med Bergska skolan och Curt Nicolin gymnasiet i Finspång.Tre dagars experiment
Eleverna som ska börja åttan har fått laborera och experimentera en vecka under temat Miljö och energi. Under tre av dagarna har uppgiften varit att bygga modeller av fordon som kan fungera i ett framtida samhälle då olja är en bristvara och priset på den skyhögt. De har samarbetat i mindre grupper med handledning av gymnasieelever och lärare från de båda skolorna.Fantasi och samarbete
För att demonstrera sina skapelser deltar sedan varje grupp i en stafett där varje fordon kör varsin sträcka och forslar en kapsel med "giftigt" innehåll genom Finspång. Starten går vid Bergska skolan och målet är Auroratemplet.Michaela Wiberg, Patrik Thulin och Sara Linderoth har byggt startfordonet som ska forsla "giftkapseln" från Bergska skolans tak via en lina och ner på skolgården. Tillsammans finslipar de sin uppfinning inför premiärturen.Varför gör ni detta när ni egentligen har sommarlov?- Det lät roligt när vi fick höra talas om Sommarveckan i skolan i våras, säger Patrik Thulin.Vad behöver man för att klara av att bygga ett fordon som det ni gjort?- Fantasi.Vad har ni lärt er här på Sommarveckan?- Att samarbeta.Alla tre har haft en rolig vecka och kan tänka sig att söka något av gymnasiets tekniska eller naturvetenskapliga program. Och det är just syftet med Sommarveckan. Att väcka intresset för teknik och naturvetenskap.Lärorikt för många
Eleverna har fått jobba mycket på egen hand och har lärt sig mycket av varandra. Arbetet har funkat jättebra intygar lärarna Magnus Nilsson, Jendela Lunde och Anne Kataja. Även för de nio gymnasieeleverna som arbetat under Sommarveckan har det varit lärorikt. Robert Purvins som ska börja tredje året på Curt Nicolin gymnasiet är en av dem som nappat på sommarjobbet som handledare. - Det har varit kul, lite annorlunda. Jag deltog själv i Sommarveckan när jag skulle börja åttan och det var nog en bidragande orsak till att jag valde ett tekniskt program på gymnasiet, berättar han.Lärarna avslöjar att gymnasieeleverna varit rätt så trötta under eftermiddagarna och insett att det krävs en del för att ta hand om elever i ett klassrum.- Kanske är en bieffekt av Sommarveckan att läraryrket får lite högre status, hoppas Jendela Lunde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om