Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett skolexempel på hur en skola ska säljas

FINSPÅNG
De ville marknadsföra sin skola. Det gjorde de så bra att de blev utsedda till Årets UF-företagare i Finspång.
Fyra tjejer i årskurs tre på CNG-gymnasiet har sett till att 45 högstadieskolor har fått information om skolan.

"Vi fick beskedet att vi blivit årets UF-företagare fem minuter före ett kemiprov. När man körde fast hade man något roligt att tänka på", berättar Tove Hagstedt, Kristina Axelsson, Åsa Johansson och Sandra Eriksson.
FOTO: TITTI OLOVSSON

"Vi fick beskedet att vi blivit årets UF-företagare fem minuter före ett kemiprov. När man körde fast hade man något roligt att tänka på", berättar Tove Hagstedt, Kristina Axelsson, Åsa Johansson och Sandra Eriksson. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

Finspång2002-05-10 00:00
I Finspång vet folk vad Curt Nicolin-gymnasiet är. Men på andra ställen är skolan okänd. Det ville Tove Hagstedt, Åsa Johansson, Kristina Axelsson och Sandra Eriksson göra något åt.
Inom ramen för utbildningen i företagande som ingår i deras studier bildade de ett marknadsföringsföretag med namnet TÅKS talks UF - där det första ordet utgörs av deras initialer, och UF står för Ungt företagande. Talks är engelskans talar.
- Det är vi som talar, konstaterar tjejerna.
Fast lite hjälp av skolkamrater har de haft. Annars skulle de inte kunnat hinna med att besöka 45 skolor.
- Vi köpte tjänsterna, berättar de unga företagarna.
De hade ett visst kapital att röra sig med.
- Vi marknadsförde och lät rektorn betala...
De fyra har planerat och organiserat själva informationen och har också haft en del uppdrag som guider vid företagsbesök.
- Man kan säga att vi varit konsulter.
Ingela Lilja har varit deras lärare.
De har också gjort riktade informationsinsatser till länets alla flickor i nionde klass. I höstas ordnade de en tjejkväll där de presenterade skolan. Resultatet blev 69 sökanden, mot en året före. Speciella informationsträffar för både nior och åttor i Finspång har tjejerna också ordnat.
Juryn som utsåg dem till årets UF-företagare, består av före detta Årets företagare. Johnny Pettersson, Finspångs brunnsborrning, Antti Broman, Miljömålarna och Per-Erik Störe, Garageporten imponerades av affärsidén.

<b>Ingen lätt uppgift</b>
- Men det var ingen lätt uppgift, alla fem företag som vi hade kontakt med var så duktiga, sade Antti Broman.
Att flickorna i TÅKS talks UF visat att de förstått att företagande handlar om team-arbete, var också något som juryn tog fasta på.
Jan Nilsson från Företagarna i Finspång gratulerade med blommor och Nisse Ohlsson, kommunens näringslivssekreterare inbjöd till en festlighet i Rejmyre i slutet av maj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om