En enda röra av sköna damer
FINSPÅNGPremiärministern tror att grevinnan är grevens älskarinna och att älskarinnan är hans fru. Älskarinnan, som är dansös, övertalar en liten symamsell att ta hennes egen plats i baletten. Greven själv försöker manövrera både frun och älskarinnan, samtidigt som han kurtiserar symamsellen.Henne är förresten grevens tjänare kär i...
Eva Svärd Mannerstedt som dansösen och älskarinnan i duett med Alla Savitch-Luks som symamsellen i Wienerblod. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
Till operettgenren hör ofta förvecklingar, missförstånd och olämpliga romanser. Det hela ackompanjeras av lättsam och lättlyssnad musik, omges av praktfulla kostymer samt kryddas med en nypa komik.
Så också i "Wienerblod" som Stockholms operettensemble gav i Folkets hus på söndagen.
<b>Strauss</b>
Musiken är av Johann Strauss den yngre, men han skrev faktiskt inte musiken specifikt till denna operett. I stället har andra sammanställt och arrangerat stycken ur Strauss rika produktion.
Operetten hade premiär 1899, men utspelar sig 1815, tiden för Wienkongressen, när freden efter Napoleonkrigen skulle förhandlas.
<b>Roller</b>
Stockholms Operettensembles konstnärliga ledare Anne-Lie Kinnunen spelar en av de ledande rollerna som grevinnan. Hon har också regisserat föreställningen, samt deltagit i översättning och bearbetning.
I övriga ledande roller återfanns Lennart Bjelke som den kvinnojagande greven, Eva Svärd Mannerstedt som dansösen, Robert Gherman som tjänaren och Alla Savitch-Luks som symamsellen.
<b>"Liten publik" </b>
Drygt 150 Finspångsbor tog chansen att låta sig roas av det wienska blodets svallande. Publiksiffran var i minsta laget, ansåg arrangörerna.
- Det brukar vara mycket mer folk när vi har operett, säger Solveig Andersson, ordförande i Teaterföreningen, som gissar att det fina vädret och kanske sportlovsresor gjorde att publiken var mindre än brukligt.