Ăn gĂ„r det att transportera sig bĂ„de i samt till och frĂ„n FinspĂ„ng. Men det börjar nĂ€rma sig grĂ€nsen för vad den befintliga trafiklösningen klarar av.
- Oftast vÀxer kommunen och infrastrukturen hÀnger med. Det finns till och med en viss överkapacitet under en lÀngre tid. Men sedan brukar lÀget bli akut i stÀllet, sÀger Einar Schuch, regionchef pÄ Trafikverket.
Som lÀget Àr i FinspÄng, finns det flera konfliktpunkter under vissa delar av dygnet. Men över resterande tid fungerar trafiken bra.
Mötet, som initierades av kommunen, bjöd in Trafikverket att möta och diskutera frÄgor med de expanderande företagen i FinspÄng, Sapa Heat Transfer och Siemens. SÀkerhet var en viktig del för alla inblandade.
- NĂ€r vi tittar pĂ„ riksvĂ€g 51 mot Norrköping, ska vi sĂ€tta upp vajerrĂ€cke dĂ€r. Vi mĂ€rkte att vĂ€gen blev sĂ€krare nĂ€r vi mĂ„lade upp 2-1-vĂ€g men med nĂ€stan 8 000 fordon per dygn ska det finnas mittrĂ€cke pĂ„ strĂ€ckan, sĂ€ger P-O Persson, strategisk samhĂ€llsplanerare i Ăstergötland frĂ„n trafikverket.
Pendla - eller bo
För kommunen del handlar infrastrukturdiskussionerna mycket om att förbÀttra över tid.
- Transporterna till och frÄn industrin ökar konstant. Det innebÀr att vi vill hjÀlpa till att skapa bÀttre kommunikationer för pendlare men Àven se utvecklingsmöjligheterna och att fÄ mÀnniskor att kunna bo i vÄr kommun, sÀger Anders HÀrnbro, (S).
Att trÀffas och diskutera frÄgor och behov i ett tidigt skede sÄg alla parter ett stort vÀrde i.
- För vÄr del hos Sapa handlar bra kommunikationer mycket om möjligheten att attrahera kompetent arbetskraft, sÀger Roberth Dahlin, direktör strategisk utveckling.
Oskyddade trafikanter
Transportf5rÄgan till och frÄn företagen togs ocksÄ upp. Att förbÀttra in och utfarterna frÄn 51:an talades en del om Àven om inga spikade lösningar finns i dagslÀget.
- HÀr behövs det sÀkra lösningar för oskyddade trafikanter. En lösning kan vara cirkulationsplats vid infarten SlottsvÀgen samt planskiljd korsning för gÄende och cyklister, sÀger PO Persson.