– Både brorsan och jag arbetade på MPA (Måleriproduktion). Jag började 1993 och Pelle, som är några år äldre än mig, hade redan varit där ett par år, säger Anders Ödman i den nyrenoverade personalavdelningen.
Där butiken ligger nu, utmed Norrköpingsvägen, fanns det redan tidigare än butik inom färghandel.
– Den butiken gick i konkurs 1997 och då passade Pelle och jag på att gå in och bildade Ödmans från golv till tak AB 1998. I början var det två andra företag som ägde namnet. Vi var lite försiktiga och vågade först inte satsa fullt ut. Men efter två år köpte vi tillbaka namnet och satsade 100 procent, berättar Anders.
För tio år sedan gick Ödmans från golv till tak med i Coloroma.
– Alla företagare som är med i Coloroma äger sina egna företag. Coloroma är en inköpskedja som gör oss mer konkurrenskraftiga priser, vilket gynnar kunderna.
Från början var det bröderna Ödman och Linda Hillström som arbetade på Ödmans från golv till tak.
– Det är egentligen Linda som är chefen. I alla fall är hon den enda som reagerar på det tilltalet, säger Anders med visst allvar i rösten.
Omsättningen har ökat lite varje år och personalstyrkan är nu uppe i åtta medarbetare.
– Vi tänker på att vara jämställda och är fyra tjejer och fyra killar som jobbar här.
För cirka fem år sedan köpte bröderna själva huset där de har sin verksamhet.
– Att äga fastigheten ger oss en större trygghet. Det känns riktigt bra, anser Anders.
Färg, golv och tapeter var med i menyn redan från början. Med tiden har utbudet ökat.
– Kakel och keramik har kommit till och kök började vi med för tre år sedan. Kök går precis så bra som vi vill, vi har inte marknadsfört det någonting. Det går från mun till mun. Sedan har vi experttjänster där vi hjälper kunder på plats i deras hem. Det handlar om inredningsdesign, badrumsexpertis med mera. Själv är jag fasadexpert, berättar Anders.
Att arbeta så tight som Pelle och Anders har gjort med ett växande företag i 20 år kan också tära en del.
– Ibland blixtrar det till. Numera går det över snabbare. Nackdelen är att vi umgås väldigt lite privat, säger Pelle.
Duon har också lite olika filosofi hur de vill ta företaget in i framtiden.
– Enligt mig måste vi bredda oss för att överleva. Att bara sälja färg håller inte och det gör vi ju inte heller, fortsätter Pelle.
– Jag tycker vi ska bli riktigt bra på det vi gör nu. Det går alltid att bli lite bättre, säger Anders.
– Det håller jag helt med om, säger Pelle.
De räds inte konkurrensen som finns. En stor rikstäckande kedja i samma bransch är på väg in i Finspång.
– Det är bara bra. Det gör att chansen att kunden handlar i Finspång ökar och åker runt till de olika aktörerna, menar Pelle.
För kunden märks 20-årsjubileumet mest på att entrén in i butiken helt förändrats. Ett stort glasparti med automatiska dörrar ska snart vara igång.
– Entrén har aldrig varit bra. Nu kommer kunden direkt in i hjärtat i butiken, förklarar Anders Ödman.
Linda Hillström hade en gång i tiden chansen att gå in som delägare i företaget.
– Nej, det ville jag inte. Det känns som jag kan påverka mer som anställd, säger hon och skrattar.