De löste uppgiften
FINSPÅNGDeras uppgift gick ut på att lyckas sköta vattenregleringen mellan två tankar. I projektform har de studerande vid den Kvalificerade Yrkesutbildningen (KY) i styr- och reglerteknik löst uppgiften och i går visade de sina olika konstruktioner.
Jörgen Holm och Mattias Lönnberg demonstrerade i går sin konstruktion, Pedro, som är resultatet av ett projekt som tvåorna på den Kvalificerade Yrkesutbildningen inom styr- och reglerteknik har genomfört. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
- De har jobbat med problembaserad inlärning. Det är det sättet vi jobbar på, säger Stig Tell, utbildningsansvarig för KY.
Det handlar, precis som namnet säger, om att själv söka svaren på ett problem.
I går stod flera olika konstruktioner, där de studerande löst problemet på olika vis, uppställda på Höglidskolan. De studerande visade, gav information och demonstrerade sina konstruktioner. Med för att se demonstrationen fanns KY-ettorna, teknisterna från Bergska skolan samt olika företagare.
- Alla har lyckats och jag är imponerad av hur de har jobbat med det här, säger Stig Tell.
Två av de studerande som gjort en konstruktion tillsammans är Mattias Lönnberg och Jörgen Holm. Sedan i oktober har de jobbat med uppgiften.
<b>Mycket lärorikt</b>
- Men vi har inte jobbat med det hela tiden, kanske har 16 dagar gått åt, säger Jörgen Holm.
- Det som har varit svårt är att vi gjort det här genom självstudier. Alla grupper har gjort olika jobb och löst det här på olika sätt, fortsätter han.
Att Mattias och Jörgen är nöjda med projektet står att läsa i deras projektbeskrivning där de skriver att projektet "varit mycket lärorikt och gett mycket kunskap inom framför allt elektroniken".