I mitten av maj berättade Folkbladet att de över hundra år gamla järnvägsverkstäderna vid stationsområdet ska rivas. Detta på grund av översvämningsrisken som finns när en skola ska byggas på området.
Nu motsätter sig Risinge hembygdsförening förslaget. I skrivelsen till kommunstyrelsen, bygg- och miljönämnden samt Curt Nicolingymnasiets styrelse lyfts historiken vid platsen fram.
Dåligt rivningsskäl
"I Finspång har det funnits en vilja att alltid se framåt och förändras utan alltför stor tanke på vad som varit. Men idag ser inte bara de tjänsteproducerande företagen utan också våra dominerande hårdvaruproducerande industrier värdet av en bevarad samhällsidentitet som lockar såväl bosättare som turister".
Ur föreningssynpunkt känns det angeläget att resterna av den transporthistoriska epoken bevaras i stationsområdet.
"Liksom i många andra industristäder i omvandling bör detta kunna ske genom att nya aktiviteter förs in, men med bevarandet av den gamla miljön.
Hembygdsföreningen ser mycket positivt på den detaljplan för stationsområdet som tidigare förts fram med bland annat om- och tillbyggnad av verkstäderna samt park i strandområdet.
"Vi anser att dessa byggnader är möjliga att bevara och att man inte kan hänvisa till risk för översvämning som bedöms ske mer sällan än vart hundrade år för att få riva dem. Sanera eventuell miljöriskavfall och satsa på tilltalande robust byggmaterial som tål en kortare översvämning om drygt hundra år och undvik källare".
Norrköping förebild
Hur grannkommunen Norrköping bevarar sitt industrilandskap exteriört mitt i Strömmen och anpassar nybyggnationen och fyller det med nya verksamheter lyfts fram.
’"Det bör vi i Finspång kunna lyckas med och kanske kan till och med delar av den gamla hamnen grävas fram på sikt", skriver Risinge hembygdsförening.