Statens servicecenters nya servicekontor har invigts och är redo att ta emot besökare. Tre servicehandläggare finns på plats i de nya lokalerna i Finspångs centrum för att ge kommunens invånare och företagare information och vägledning från fyra myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
– Det ska bli jätteroligt och spännande. Vi har jobbat i Norrköping tidigare, det är många Finspångsbor som sökt hjälp där. Nu kan vi erbjuda hjälp här, det är bra att närheten kommer finnas, säger servicehandläggaren Helene Oppelt.
Hon räknar med att få svara på många frågor och guida besökarna när det gäller den digitala delen.
– Viktigaste uppgiften är att visa våra kunder att de kan utföra sina ärenden själva, så de kan bli självständiga. Jag har jobbat på Migrationsverket i 24 år och är van att jobba med människor, säger Helene Oppelt.
Finspångsbon Rouayda Dawoud är också ny servicehandläggare i Finspång.
– Jag har jobbat på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen i Norrköping tidigare. Det känns jättebra att få hjälpa medborgarna i Finspång med service och råd. Jag är beredd att svara på alla frågor, det roligaste är fysiska möten med människor. Nu kommer invånarna nära myndigheterna, det har saknats i Finspång, säger Rouayda Dawoud.
Kommunalrådet Ulrika Jeansson (S) var en av invigningstalarna.
– Äntligen! Vi förstår behovet av det här, en viktig drivkraft för mig är att underlätta för människor i vardagen. Hoppas Finspångsborna ska hitta hit, placeringen i centrum är otroligt bra, säger Ulrika Jeansson.
Syftet med etableringen av nya servicekontoret är att öka lokala statliga närvaron.
– Vi har redan lokaler i kommunhuset och möter arbetsgivare, det här steget ger oss utökad närvaro i Finspång, säger Gabriella Gylling, enhetschef, Arbetsförmedlingen.
Landshövding Carl Fredrik Graf talade också i samband med invigningen.
– Det viktiga med den här platsen är att det finns behov hos våra medborgare och företagare att få personlig service via personliga möten. Det är också en viktig plats ur ett demokratiskt perspektiv, säger Carl-Fredrik Graf.
– Vi fick skjuta på invigningen ett par veckor, men nu känns det bra att stå här i dag. Det känns att det finns ett stort engagemang i Finspång och det här servicekontoret blir en viktig knutpunkt för besökare i länet, säger kontorsområdeschef Jens Nordin.