De ger goda råd till ny-börjere
FINSPÅNGNyföretagandet minskar i Östergötlands län och för att få en ändring på det har kampanjen Börje dragits igång och i lördags var det den så kallade Börje-dagen. Tre företagare fanns på plats i Finspångs centrum för att svara på frågor om att starta företag.
Kerstin Forsman, Per-Erik Störe och Christer Andersson som alla har egna företag gav råd och talade om sina erfarenheter av att starta företag på Börje-dagen. FOTO: NICVLAS SANDBERG
Foto:
- Syftet med det här är att tala om vilka resurser som finns om man vill starta ett eget företag. Nyförtagandet i länet har minskat och det vill vi ändra på, men det handlar inte att få så många som möjligt att starta företag, vi ser inte till kvantiteten, utan till kvaliteten, sade Astrid Sahlén, VD för Nyföretagarcentrum i Finspång.
<b>Viktigt för orten</b>
Nyföretagarcentrums ordförande Lars Andersson inledde Börje-dagen.
- Det är viktigt med nyföretagande för orten. Företag växer ur idéer och det finns många idéer, men ibland är det svårt att gå från tanke till handling, sade han.
På plats för att svara på frågor om företagande fanns tre Finspångsföretagare; Årtes företagare Per-Erik Störe (Garageportexperten Team Störe AB), Kerstin Forsman (KF Utveckling) och Christer Andersson (Scandinavian Lightstick AB).
Skojfrisk samtalsledare var Robban Zetterberg.
De tre företagarna talade alla om nervositet och oro inför och efter deras beslut om att starta egna företag.
<b>Våga och vinn</b>
- Jag visste inte om jag skulle våga tro på mig själv, men jag fick mycket stöd av Nyföretagarcentrum, berättade till exempel Kerstin Forsman.
Per-Erik Störe talade om oro och många sömlösa nätter.
- Går man från att vara anställd med en säker månadsinkomst är det klart man är nervös. Men min åsikt är också att om man inte vågar så vinner man aldrig.
<b>Olika rådgivare</b>
På plats under dagen fanns också rådgivare från Nyföretagarcentrum, Finspångs kommun, arbetsförmedlingen, IFS, Tillskottet och Östgöta Coop Center.
Hur går man då i Finspång nu vidare med Börje-kampanjen?
- Vi har inte bestämt något, det vi fortsätter med är Börje-hemsidan och reklam i tidningar och radio, säger Astrid Sahlén.
Nu ä´ dä´ bare att börje...