Finspångs kommun slår ett slag för den lokala handeln genom att tillsammans med Tillväxt Finspång erbjuda alla kommunalt anställda ett presentkort på 300 kronor som julgåva. Ett presentkort som endast går att nyttja i butiker i Finspång.
– Det känns roligt! Jag började jobba med den här frågan direkt när jag klev på rollen på allvar i januari, säger Andreas Ramlöv som är verksamhetsledare hos Tillväxt Finspång.
Konceptet med lokala presentkort som ska främja handeln på den egna orten finns redan i flera kommuner. För Finspångs del lanserades presentkorten och kampanjen "Jag väljer Finspång" under mässan Kraften i Finspång den 19 oktober.
– Det är kul att vi är i mål och att kommunen väljer att ge presentkortet till sina anställda i julklapp blir som en krydda på moset. Det är en tydlig signal, säger Andreas Ramlöv.
Det är Finspångs kommun och Finspångs tekniska som valt att ge de lokala presentkorten till sina totalt 2 100 anställda. Korten är laddade med 300 kronor vardera, notan för de anställdas julgåvor landar på 700 000 kronor för kommunen.
– Det blir som en lokal valuta, man behöver inte använda hela beloppet på en och samma butik. Jag jobbar med att fler i näringslivet ska köpa in presentkort till sina anställda, säger Andreas Ramlöv.
Företag i Finspång kan ansluta sig kostnadsfritt till presentkorten som kommunen och Finspångs tekniska ger. Det sker enkelt via kommunens hemsida.
– I dag är det 27-28 butiker som har kopplat på sig, säger Andreas Ramlöv.
I övrigt, för de allmänna presentkorten, är det gratis för butiker som är medlemmar i Tillväxt Finspång att ansluta sig. För ej medlemmar tillkommer en avgift.
Helén Wallman är HR-chef på Finspång kommun och hon gläds över att kommunen kan ge sina anställda en julgåva som gör gott för den lokala handeln.
– Det känns väldigt positivt att arbeta tillsammans med Tillväxt Finspång med den här satsningen, säger Helén Wallman.
Under pandemin hade kommunen en liknande lösning med presentkort till sina anställda som gick att nyttja lokalt. Nu tar man det ett steg länge med den nya satsningen.
– Bilden jag har fått är att det här är något som uppskattas av medarbetarna, säger Helén Wallman.