Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Därför är bandy- banan förstörd

Tunga fordon, betong som inte tål kyla och att rören utvidgas på grund av värme.
Det anser Björn Axelsson är tre orsaker som kan ha skadat bandyplanen på Grosvad.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2011-05-25 03:00

Björn Axelsson är aktiv i Finspångs SOK, som arrangerade den stora orienteringstävlingen Tiomila i Finspång i maj förra året. Han arbetar dessutom som vaktmästare på Grosvad sedan många år tillbaka.

Han är upprörd över den kritik som riktas mot att bandyplan förstörts under Tiomila när den användes som bilparkering.

- Det finns en hel del andra, mer verklighetstrogna, orsaker till att banan är dålig, säger Björn Axelsson.

Ostadig mark
Han berättar att anläggningen byggdes 1963 och innan dess fanns det en soptipp på området, vilket innebär att det är ganska ostadig mark. Banan byggdes om från fotbolls- till bandyplan i mitten av 1980-talet.

- Det är asfalt i botten, sedan ligger det plaströr med specialgjord sand för att skydda rören. Sedan ligger det en matta och ovanpå det mängder av sand, förklarar Björn Axelsson.

Det översta sand/gruspartiet togs bort när banan inte användes för fotbollsspel längre.

- Marken gav vika år efter år och för sju-åtta år sedan var vi tvungna att göra något åt det partiet som var sämst.

Rören höjdes och betong användes istället för asfalt.

Togs bort
- När ytterligare en stor mängd grus togs bort användes fem-sex ton tunga fordon och det partiet fick ta stryk. Dessutom har fackkunnigt folk sagt att betong inte tål kyla så bra. Min tredje teori är att när det är minimalt med grus gör solvärmen att rören påverkas, utvidgas och blir större, säger Björn Axelsson.

Han visar en bild från Tiomila som demonstrerar hur parkeringen såg ut under tävlingarna.

- Den visar att bilarna framförallt parkerade på andra sidan av banan. Långt ifrån det skadade området som det påstås att bilarna vid orienteringstävlingen orsakat, säger Björn Axelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om