Trots att det är tio minuter kvar till Ge för livet öppnar sina entrédörrar på Skäggebyvägen är det redan kunder på plats. Fler och fler bilar fyller parkeringen.
En del är nyfikna på utbudet. Andra vill köpa begagnade barnkläder, möbler, hem– och husgeråd och teknikprylar till en bråkdel av nypriset. God ordning råder också bland böcker och tidningar och butiksutrymmet för film och musik.
– Vi tog en promenad hit och hittade ett par nostalgitavlor att ha på väggen, säger Kristina Westerberg när butiken precis har öppnat.
Väninnan Ann-Louise Nilsson berättar att två anledningar till att hon köper second hand är priset och den miljövänliga aspekten.
– Verksamheten har fått ett lyft här ute. Suget efter second hand är stort, säger hon och går till nästa avdelning.
Sofie och dottern Eimie satt en god stund vid barnavdelningen. Eimie hade hittat en fruktlåda i plast med Frost-motiv.
– Jag handlar mer och mer här och följer också Ge för livet på Instagram. Jag tittar mest efter kläder och saker till barnen. Alltid kommer vi hem med något, förklarar Sofie.
Volontären Lisbeth Thomsen har tillsammans med hennes man hjälpt till i tre år. Uppdraget känns givande och meningsfullt.
– Det är jättebra! Som pensionärer har vi gott om tid. Det är kul att kunna hjälpa till och göra nytta, berättar hon.
Butikschefen Anna-Carin Abrahamsson, 38, är modemedveten och gillar kläder och shopping. Hennes second hand-intresse är djupt rotat. Hon har lång erfarenhet av arbete inom Evangeliska frikyrkan – där Ge för livet ingår – och är dessutom pastors-utbildad.
– För tio års sedan lät det annorlunda bland folk i allmänhet. Nu är människor till och med stolta över sina fynd och konkurrensen ökar. Second hand har blivit trendigt. Vi säljer heller inte vad som helst och är noga med att det vi säljer har kvalitet och ett andrahands-värde. Numera handlar det mer om att vara en medveten konsument och förstå vad välgörenhet är än att fynda billigt. Vi är ingen loppis!
Hon berättar att mycket arbetstid har vikts åt att göra varupresentationerna med teman och dukningar inspirerande och kundvänliga.
– En sak vi vill visa är att second hand är minst lika bra och få till en wow-upplevelse bland kunderna, utvecklar Anna-Carin.
Ekonomiskt går Ge för livet som tåget. Prognosen för 2022 visar på en årsomsättning som närmar sig tre miljoner kronor. Av förra årets vinst på 840 000 kronor fördelades 60 procent till internationella hjälpprojekt, 20 procent till lokala LP–stiftelsen och lika mycket till speciella insatser. Ambitionen för 2022 är att kunna skänka en miljon kronor från Finspång och hittills ser prognosen lovande ut.
– Bara under hösten ser vi en försäljningsökning på 20 procent jämfört med 2021. Kanske beror det på att folk generellt har fått det tuffare ekonomiskt i och med alla höjningar som kommit, förklarar Arne Ottosson, en av tre anställda hos Ge för livet i Finspång.
Anna-Carin Abrahamsson drar paralleller med butiken och mötet med alla människor med en liten församling.
– Skapandet har en kristen kontext där återbruk är att ta hand och förvalta det som redan finns. Vi får heller inte glömma bort miljöaspekten eller att vi hjälper människor att få arbetsträning för att hitta tillbaka till arbetsmarknaden.