Den här bilden är tagen vid Fröbergs fabriker i Lotorp och till höger på bilden ses bussägaren Karl Persson stolt posera vid sina bussar, redo att åka iväg på resor.
På en annan bild i ”Finspångsboken” kan man se när den vänstra bussen görs klar att åka iväg på en utflykt från Lotorp. Bland annat stuvade man på en cykel på taket till någon av resenärerna.
I boken skriver Torild Lindvall bland annat följande:
”Med bilismen och flygtrafiken, fick järnvägarna konkurrens, både när det gällde godstransporter och persontrafik.
År 1923 startade Karl Persson ett företag med landsvägsbussar för personbefordran.
Företaget trafikerade norra länsdelen och angränsande delar av Södermanland.
Linjen Lotorp - Finspång - Norrköping samt Hävla - Rejmyre - Norrköping utgjorde stommen i det omfattande trafiksystemet.
Företaget såldes till Statens Järnvägar 1949.
För att möta konkurrensen med landsvägstrafiken, investerade SJ under 1930-talet i dieselmotordrivna rälsbussar. Persontrafiken per järnväg upphörde dock 1962.”
Den andra bilden som ses är en personbil som tillhörde konsul O Brynolf på Stjärnvik.
Brynolf köpte Stjärnvik 1896 av släkten Eberstein och enligt bildtexten i Finspångsboken, är bilden på den här bilen tagen under åren 1900 till 1910.
Dessvärre kan man inte se vilka bilmärken det handlar om, men det hade förstås varit roligt om den här bilen och de gamla bussarna hade kunnat sparas till våra dagar.