Förra året upplevdes vardagen rätt stökig och bråkig för såväl elever som personal på Grosvadsskolan i Finspång.
- Skolan renoverades, det fanns alldeles för lite aktiviteter och det var rörigt i vissa större elevgrupper, säger rektor Hans Sandberg.
Projektet "Trygghet, Trivsel, Studiero", startades och flera stormöten har hållits i aulan. Biljard- och pingisbord och Air footballspel köptes bland annat in och det arbetades aktivt med att förbättra skolmiljön.
- Det har lugnat ner sig den senaste tiden. Det är en skön gemenskap nu, säger Victor Hanna.
- Det har blivit bättre. Både elever och lärare är gladare nuförtiden, säger eleven Olivia Lindström.
Friends, som jobbar aktivt mot mobbning och för bättre trivsel, har funnits på Grosvadsskolan sedan 1997. De representeras av två elever i varje klass samt av tre handledare.
Träffas regelbundet- Vi träffas regelbundet och går igenom hur läget ser ut i klassen, om det är några problem eller konflikter. Utvecklingen har gått upp och ner genom åren.
- Delaktigheten från eleverna som är våra ögon är jätteviktig. Det är till exempel betydelsefullt att ha engagerade nior som hjälper till mycket, säger elevassistenten Mia Edlund.
Hans Sandberg lät en elev per klass svara på en enkät om hur de upplevde situationen på skolan.
-?De fick besvara 14 frågor. Vi fick övervägande positiva svar. Det var bara två frågor som avvek något och det var toaletternas trivsamhet samt maten i bespisningen.
Peppar varandraHan betonar att målet är nolltolerans när det gäller mobbning och särbehandling.
-?Det är viktigt att elever som känner sig mobbade eller har problem direkt ska veta vem eller vilka de ska prata med, säger Hans Sandberg.
Specialpedagogen Louise Svahn jobbar mycket med elevstöd.
- Jag har sett engagemanget från eleverna. De peppar och hjälper varandra. Det är oerhört viktigt, säger hon.
Den frivilliga läxläsningen efter klockan 15 varje onsdag har blivit mycket populär.
- 20-25 elever kommer varje gång. Det är jättekul. Vi läser läxor och pratar om livet, säger Mia Edlund.