Besök i verkligheten ska ge bättre skolor
Kommunen har den här veckan gjort flera skolbesök för att få igång en dialog med elever, lärare och föräldrar. - Det är bra att de besöker oss i vår miljö och får se hur det är, säger Magna Markos, niondeklassare på Nyhemsskolan.
My Rydberg och Evelina Bäckström berättade hur eleverna på Nyhemsskolan upplever skolsituationen i Finspång.
Foto: Henrik Jonsson
Diskussionen pågick i cirka en timme och eleverna hade mycket de ville få fram. - Vi pratade om hur vi kan förbättra situationen och kom bland annat fram till att det måste finnas mer trygghet på skolan. Att eleverna känner sig trygga, säger My Rydberg. - Vi måste få bättre relationer och vi kan inte bara sitta inne i den tråkiga skolmiljön utan att vi vill kunna få komma ut och arbeta ibland, säger Magna. Per-Åke Andersson (v) ordförande i humanistiska nämnden var en av representanterna som var på plats. - Det var väldigt värdefullt och gick mycket bra, säger han efter det första mötet. - Det finns ett behov av komma närmare personal, elever och föräldrar och diskutera varför Finspång inte når lika högt som de flesta andra skolor i landet. All kunskapsinhämtning är av godo, säger han, fortsätter Per-Åke. Flera orsaker till raset
Folkbladet berättade i går om hur Finspång rasat till en 251:a plats av totalt 290 kommuner på Lärarförbundets årliga ranking. - Det är ingen enskild orsak som ligger bakom det här utan en lång rad olika saker, säger Per-Åke. Lärare som undervisar i ämnen de saknar kompetens i, svårigheterna som nyexaminerade lärare möter när de ska börja arbeta och om bedömningen är hårdare i Finspång än i andra kommuner är några exempel på orsaker som Per-Åke funderar kring. De påbörjade diskussionerna är ett steg i att försöka förbättra situationen. - Personalen har utryckt att de kanske inte alltid har det stöd de skulle behöva, säger han. "Lever i olika världar"
Efter elevernas möte var det just personalens tur att möta representanterna från humanistiska nämnden och även de var positiva till initiativet. - Vi tycker att det är väldigt bra, men de kunde kanske vara här lite längre någon gång, under en hel dag, säger Maj-Britt Baron Magnusson. Finns det ett behov av en sådan här dialog? - Ja, det tycker jag. Det har hänt att vi har försökt förklara hur vi har det i skolan och att de inte alls har kunnat förstå vad vi menar. Vi lever i så olika världar, fortsätter Maj-Britt. Dagen avrundandes med att ett antal föräldrar fick chansen att säga sitt och tanken är nu att den här information ska utvärderas för att sedan användas som underlag till hur kommunen ska tackla skolsituationen.