Det Àr en spÀnnande tid för Rickard Harrysson och hans personal pÄ AH:s solskydd i FinspÄng, ett namn som numera Àr historia. Fusionen med Riviera markiser och persienner AB frÄn Partille i Göteborg Àr nyligen genomförd och namnbytet Àr klart.
â SjĂ€lva köpet av oss skedde redan 2019, men nu Ă€r ocksĂ„ fusionen klar. Investmentbolaget Storskogen, som bland annat Ă€ger Riviera, vill satsa stort i FinspĂ„ng och ser en framtid hĂ€r. Det kĂ€nns jĂ€ttepositivt, förklarar Rickard.
Att AH:s solskydd blev kvar i FinspÄng för tre Är sedan, nÀr företaget behövde större lokaler, kÀnns som en riktig kantboll.
â Ja, det var mĂ„nga möten och klurande. Vi hade lĂ„ngt gĂ„ngna planer att flytta verksamheten till Norrköping. Hade det gĂ„tt en vecka till, sĂ„ hade det blivit sĂ„. Men Thomas Lundh (dĂ„varande vd för Coop FinspĂ„ng) var delaktig i att vi kunde ta över de hĂ€r lokalerna dĂ€r vi Ă€r nu. Just nu Ă€r det lite rörigt med omflyttningar av material. I och med fusionen ska vi tillverka alla utvĂ€ndiga produkter till exempel markiser och de ska tillverka alla invĂ€ndiga produkter.
Det var hans farfar, Harry Karlsson, som startade företaget pÄ 1950-talet.
â Persienner var en idĂ© frĂ„n USA, som farfar tyckte var vĂ€rd att satsa pĂ„ och hela familjen blev delaktig i företaget, som dĂ„ hette Persiennfirma Harry Karlsson.
Rickards pappa, Eilert Harrysson, jobbade ihop med sin far, samtidigt som han arbetade som brandman.
â PĂ„ 1960-talet tog pappa över och mamma Siv kom med i företaget pĂ„ 80-talet. NĂ€r jag var klar med lumpen, 1992, började jag ocksĂ„ arbeta hĂ€r. Företaget hette dĂ„ FinspĂ„ngs solskydd.
1996 köpte Richard ut sin mamma och 2008 kom brodern Robin in i bilden nÀr han tog över pappans del.
â Det var samma Ă„r vi gick ihop med AH:s och bytte namn. Vi behövde sömnaden till vĂ„ra produkter, vilket vi fick hos AH:s i Norrköping. I och med flytten hit har vi all produktion under ett tak, inklusive sömnaden.
Sedan 2005 Àr Rickards fru Linda verksam i bolaget och har hand om den administrativa delen för bolaget.
â I och med fusionen kommer mer av den varan flyttas frĂ„n Partille till FinspĂ„ng, sĂ€ger Rickard.
AffÀren med Riviera var inte helt sjÀlvklar frÄn början.
â Nej, det fanns företag som ville köpa upp oss, lĂ€gga ned verksamheten i FinspĂ„ng och flytta frĂ„n orten. Det sa jag direkt nej till. De kriterier som skulle uppfyllas var att verksamheten skulle vara kvar i FinspĂ„ng i den hĂ€r fastigheten, all personal skulle vara kvar och köpesumman mĂ„ste förstĂ„s ocksĂ„ vara okej. Allt det uppfylldes nĂ€r vi gick in i Riviera.
FörÀndringen har gjort att Rickard Harrysson har gÄtt frÄn vd i det egna företaget, till platsansvarig med en vd i Göteborg.
â Ja, sĂ„ Ă€r det ju. Men jag har inga problem med det. I stort sett gör jag samma saker som tidigare.
Företaget Àr inne i en expansiv fas, men en planerad utbyggnad, nyanstÀllningar och ett framgÄngsrikt 2020 trots pandemin, eller kanske rent av tack vare pandemin.
â Jag trodde aldrig vi skulle behöva bygga ut lokalerna, men nu Ă€r det dags. Vi behöver mer plats för nya produkter nĂ€r vi ökar volymen. Det ska bli 1 400 kvadratmeter till. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att det ska vara fĂ€rdigbyggt innan april nĂ€sta Ă„r. Tomten har vi och bygglovet Ă€r klart. Nu vĂ€ntar vi bara pĂ„ startbeskedet frĂ„n kommunen, sĂ€ger Rickard och lyfter kaffemuggen, med Rivieras logga pĂ„.
Kaffemuggen Àr en av fÄ platser det syns att företaget bytt namn pÄ.
â Nya skyltar Ă€r bestĂ€llda och nya bilar med ny stripning plus nya arbetsklĂ€der.
I FinspÄng arbetar 16 medarbetare pÄ heltid.
â Vi kommer snart att anstĂ€lla tre personer till. Sedan tar vi in cirka 15 sĂ€songsarbetare frĂ„n mars till augusti. NĂ€stan alla vĂ„ra fast anstĂ€llda har kommit den vĂ€gen. Först har man sĂ€songsjobbat och visat "framfötterna" och sedan fĂ„tt ett fast jobb.
OmsĂ€ttningen 2020 har ökat med 20 procent jĂ€mfört med förra Ă„ret och berĂ€knas landa nĂ„gonstans mellan 55â60 miljoner kronor i Ă„r.
â Att mĂ„nga jobbar hemifrĂ„n gynnar vĂ„ra Ă„terförsĂ€ljare och det gynnar oss. MĂ„nga mĂ€rker att solen lyser in och vill ha markiser. Vi permitterade sĂ€ljarna pĂ„ 20 procent nĂ€r pandemin kom i vĂ„ras, men det fick vi snabbt ta tillbaka. Det har varit högt tryck hela Ă„ret.
Rickard tror hÄrt pÄ den nya fusionen.
â MĂ„let vĂ„ra Ă€gare har satt Ă€r att vi ska öka den totala omsĂ€ttning i Riviera frĂ„n 120 miljoner kronor per Ă„r till 400 till 500 miljoner pĂ„ ett par Ă„r och det tror jag kan gĂ„.