Bilden är hämtad från Eric Larsons stora samling av fotografier, som han samlade in från olika håll under många år. Bilder som han sedan skänkte till Finspångs kommun, som nu förfogar över den här bildskatten.
Enligt bildtexten är bilden tagen år 1890 och eftersom det är ett ånglok, kan det vara ångloket Lotorp, som inköptes några år tidigare.
Detta i samband med att den gamla hästbanan till Lotorp byggdes om till ångloksdrift.
I samband med denna förändring, revs den gamla träbron över Skuten och ersattes med den järnbro, som syns på bilden.
Enligt den historik som Torild Lindvall skrivit ner i den så kallade Finspångsboken, förlängdes banan senare i samband med ånglokssatsningen, ända upp till Yxvikens sågverk.
Lotorpsbanan tillkom redan 1855 och gick alltså mellan Lotorp och Finspång, 7,5 kilometer lång. Orsaken var att ägaren till Lotorps bruk Carl Ekman insåg att det behövdes en förbindelse för att transportera kanoner och annat som man tillverkade via Finspång till Norrköpings hamn.
Till en början handlade det om en hästbana (vagnarna drogs av hästar), men 1874 revs den gamla banan och det var då ett nytt spår med järnvägsstandard byggdes.
I samma veva införskaffades ångloket ”Lotorp” och år 1903 levererades det andra loket: ”Nordiska”.
Från början var Lotorpsbanan en privat järnväg men 1931 togs rätten att trafikera rälsen över av Norra Östergötlands Järnvägar medan själva banan då fortfarande var i Fiskebys ägo.
1942 införlivades Fiskeby av Kooperativa förbundet och i slutet av Lotorpsbanans liv användes den mest för transporter från Yxvikens sågbruk. Någonstans runt 1965 revs rälsen upp och Lotorpsbanans saga var all – den var i bruk i dryga 100 år.