Alltfler klarar inte kunskapsmålen
FINSPÅNGFler elever i årskurs fem i Finspångs kommun klarade inte kunskapsmålen i svenska, engelska och matematik under läsåret 2000/2001 jämfört med läsåret 1999/2000. Det visar resultaten av de nationella ämnesproven.
Sammanställningen visar att antalet elever som inte klarat kunskapsmålen i ämnesproven i svenska, engelska och matematik har ökat jämfört med läsåret 1999/2000.
<b>Fler klarade ej</b>
Under läsåret 2000/2001 var det 56 femteklassare, eller 18 procent, som inte klarade det nationella provet i engelska. Motsvarande siffra läsåret innan var 41 elever, eller 14 procent. I det nationella provet i matematik var det 41 elever eller 13 procent som inte klarade det. Läsåret 1999/2000 var motsvarande siffra 29 elever eller tio procent. 34 elever, eller elva procent, klarade inte det nationella provet i svenska läsåret 2000/2001. Läsåret innan var siffran 20 elever eller sju procent.
- Det här ser inte riktigt bra ut och vi diskuterade det här länge i nämnden, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Kjell Johansson (s).
- Vi ska vidta åtgärder och måste se till att vi använder de resurser vi har och till exempel ha små undervisningsgrupper. Vi måste hitta former för undervisning på den enskilde elevens villkor, fortsätter han.
<b>Olika elevkullar</b>
Vad det beror på att resultaten är sämre det här läsåret än förra kan Kjell Johansson inte svara på, men menar att det helt enkelt kan vara skillnad på olika elevkullar.
Syftet med ämnesproven är att hjälpa lärare att bedöma om enskilda elever har uppnått de uppställda kunskapsmålen i kursplanerna.
Hans Nygren på utbildningsförvaltningen, som sammanställt resultaten av de nationella proven, påpekar i underlaget till nämndbeslutet att proven inte ska ses som en "sanning" av förmågan: "Eftersom proven är att betrakta som hjälp för läraren att bedöma elevens kunskapsutveckling kan en elev som inte bedömts ha uppnått målen i ämnesproven ändå anses ha uppnått målen i kursplanen".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!