Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alltfler klarar inte kunskapsmålen

FINSPÅNG
Fler elever i årskurs fem i Finspångs kommun klarade inte kunskapsmålen i svenska, engelska och matematik under läsåret 2000/2001 jämfört med läsåret 1999/2000. Det visar resultaten av de nationella ämnesproven.

Finspång2001-09-22 00:00
Vid barn- och utbildningsnämndens senaste sammanträde redovisades resultaten av de nationella ämnesproven i skolår fem under läsåret 2000/2001 i Finspångs kommun.
Sammanställningen visar att antalet elever som inte klarat kunskapsmålen i ämnesproven i svenska, engelska och matematik har ökat jämfört med läsåret 1999/2000.

<b>Fler klarade ej</b>
Under läsåret 2000/2001 var det 56 femteklassare, eller 18 procent, som inte klarade det nationella provet i engelska. Motsvarande siffra läsåret innan var 41 elever, eller 14 procent. I det nationella provet i matematik var det 41 elever eller 13 procent som inte klarade det. Läsåret 1999/2000 var motsvarande siffra 29 elever eller tio procent. 34 elever, eller elva procent, klarade inte det nationella provet i svenska läsåret 2000/2001. Läsåret innan var siffran 20 elever eller sju procent.
- Det här ser inte riktigt bra ut och vi diskuterade det här länge i nämnden, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Kjell Johansson (s).
- Vi ska vidta åtgärder och måste se till att vi använder de resurser vi har och till exempel ha små undervisningsgrupper. Vi måste hitta former för undervisning på den enskilde elevens villkor, fortsätter han.

<b>Olika elevkullar</b>
Vad det beror på att resultaten är sämre det här läsåret än förra kan Kjell Johansson inte svara på, men menar att det helt enkelt kan vara skillnad på olika elevkullar.
Syftet med ämnesproven är att hjälpa lärare att bedöma om enskilda elever har uppnått de uppställda kunskapsmålen i kursplanerna.
Hans Nygren på utbildningsförvaltningen, som sammanställt resultaten av de nationella proven, påpekar i underlaget till nämndbeslutet att proven inte ska ses som en "sanning" av förmågan: "Eftersom proven är att betrakta som hjälp för läraren att bedöma elevens kunskapsutveckling kan en elev som inte bedömts ha uppnått målen i ämnesproven ändå anses ha uppnått målen i kursplanen".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om