– Vi har öppet för allmänheten under juni, juli och augusti varje sommar, men under resten av året tar vi emot bokade grupper, berättar Inger Welander som är en av de cirka tio entusiaster som sköter om museet.
Vid Folkbladets besök nyligen, var det en grupp med före detta anställda på F 13 i Norrköping, som besökte museet och fick en guidad tur bland turbiner och mycket annat.
Dessutom dök Magnus Forsman, tidigare anställd på Siemens, upp på museet med en gåva:
– När jag röjde hemma i garaget, hittade jag den här gamla skovelringen från en ångturbin i ett hörn och då kom jag direkt på att jag kunde donera den till turbinmuseet.
Något som gladde Ingvar Arvidsson, som tog emot gåvan:
– Det kommer hela tiden tidigare anställda, framförallt från Staltiden, och lämnar över dokument och prylar, från turbinindustrin. Och vi tar tacksamt emot gåvor, eftersom det kan innebär att vårt museum blir ännu mer komplett framöver. Så har man något i sitt garage eller sin byrålåda, med anknytning till turbinindustrin i Finspång, så tar vi väldigt gärna hand om det här på museet. Och vill man få hjälp med transporten, kommer vi gärna och hämtar materialet.
Magnus Forsman berättar mer om sin gåva:
– Det är en skovelring till en radialturbin, som var överbliven någon gång och som jag tog hem som minne och nu får museet ta hand om den.
– Och den passar väldigt bra in i våra samlingar, säger Ingvar Arvidsson. Vi har nämligen sedan tidigare både mindre och större skovelringar och nu placerar vi Magnus gåva mitt emellan de här tidigare ringarna.
De här ringarna hör alltså till ångturbiner, något som inte tillverkas längre i Finspång.
– Ångturbinerna tillverkas inte längre hos Siemens här i Finspång, säger Leif Johanneson från museet. Men reservdelstillverkning, bland annat sådana här skovelringar, tillverkas dock fortfarande här i Finspång än i dag.
Vad används de här ångturbinerna till?
– Med hjälp av ånga tillverkar de elektricitet. Och vi har rörliga modeller här på museet, där vi kan visa hur det hela gick till med skovlar, generatorer och allting.
Angående de 700 besökarna i år, säger Ingvar Arvidsson så här:
– Många av dem är besökare till Siemens, som även tar en runda här på museet, vilket innebär att vi har besökare från i princip hela världen som kommer hit.
– Dessutom är det så att alla nyanställda på Siemens kommer hit till museet, där de får en intressant lektion om turbinhistorien här i Finspång.
– Och roligt nog kommer det även skolbarn hit, vilket vi tycker är jätteroligt, eftersom så mycket i Finspångs historia handlar om turbiner och här får de en lärorik lektion om detta.
Per Thörnblad som är med i museigänget, kommer med ett par passningar till Finspångs kommun:
– Sedan tidigare har vi ju namngett vägar från vallonernas tid, som De Wijks väg och De Beschevägen, vilket förstås är bra. Men ännu finns det ingen väg uppkallad efter de som var med skapade turbinindustrin i Finspång, nog så viktig insats för Finspångs framtid som vallonerna på sin tid.
– Här finns namn som bröderna Fredrik och Birger Ljungström, Georg Leire och Oscar Wiberg, som jag tycker borde vara värda varsitt gatunamn, när tillfälle ges. Dessutom, säger Per Thörnblad, borde kommunen försöka kolla möjligheten att ställa upp en turbin i centrum, som ett historiskt monument. Något som finns på andra orter i Europa, men ännu inte i Finspång, där vi tillverkar dem.
– Så vi har skrivit ett medborgarförslag om detta och hoppas att kommunen tar till sig detta förslag.
Leif Johanneson lägger till:
– Den kanon som står där nu på Bergslagstorget har inget har att göra med industrierna i Finspång. Dessutom att i dag ha en kanon på torget stämmer dåligt med Sveriges inställning till att ta emot
människor från krigsområden.