Förra årets resultat för niondeklassarna, 22,6 procent, var oroväckande svaga. Nu visar ny statistik från den preliminära antagningen från intagningskansliet ännu sämre siffror.
29 procent av eleverna på Grosvadsskolan och Nyhemsskolan saknar behörighet till gymnasiet i engelska, matematik eller svenska.
- Självklart ska vi sätta in resurser för att dessa elever ska ges möjlighet att kunna välja ett nationellt program och det måste ske direkt, betonar Ulrika Jeansson.
Förra året var det 51 elever som inte klarade godkänt. I år är det hela 67 elever.
- Vi fick oroväckande signaler för dessa elever redan i årskurs 8. Vi ska göra allt vi kan för att de ska bli godkända och hindra så många som möjligt från att behöva gå IM-programmet.
Dyster statistikNyhemsskolans resultat är på samma nivå som förra året, cirka 20 procent. Men för Grosvadsskolan ser statistiken desto dystrare ut.
Från 21,7 procent till så många som 37,6 procent (41 elever) som inte har godkänt betyg i kärnämnena. Det är framförallt i matematik som majoriteten har stora brister.
- Det är viktigt att få fram orsakerna till varför resultaten blivit så mycket sämre, säger Ulrika Jeansson.
Det har varit kraftiga protester mot neddragningarna inom skolan på grund av ekonomiska besparingar.
Samma mål- Vi är fullt medvetna om att det gjorts besparingar inom skolan, men vi tror inte att det finns ett samband. Vi tror att våra pedagoger har skickligheten att klara av att jobba på flera nivåer samtidigt när det gäller eleverna.
När det till exempel handlar om matematik har resurser satts in i ett tidigt skede.
- Vi har satsat på mellanstadiet med goda resultat. Det vi märkt är att det är viktigt med grundläggande baskunskaper innan högstadiet.
- Målet är samma som tidigare, att våra elever ska vara godkända, konstaterar Ulrika Jeansson.