Tjänstemannaförslaget är att det fortsatta arbetet inriktas mot en bågbro eftersom det medför den lägsta kostnaden för utförande och underhåll.
Brotypen möjligggör både ett formspråk som ligger nära dagens bro och ett helt nytt utseende.
En bågbro innebär att den bärande konstruktionen består av en båge. Brobanan är upphängd i stag eller kablar under bågarna.
De andra två alternativen är en balkbro, vilket är dyrast, eller en fackverksbro, som i dag. En ny fackverksbro skulle troligen inte få samma tydliga bågform.
Enligt Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden, måste man bestämma vilka brofästen man ska ha, vilket har betydelse för om man måste söka en ny vattendom.
Ambitionen är att en ny bro ska likna den gamla.
– Vi har tänkt att den ska försöka likna den bro som vi har i dag, men precis så kommer det inte att bli helt och hållet, för det är andra byggregler i dag än det var på den tiden.
Är det helt kört att renovera den som är?
– Nej, vi ska titta på det. Vi vill jobba med två parallella processer så vi inte tappar fart. Det tar lång tid ändå.
Femöresbron, som stängts av av säkerhetsskäl, ska lyftas bort efter sommaren.
Någon tillfällig flytbro ser det inte ut att bli, då länsstyrelsen motsätter sig en sådan då den kan stoppa upp flödet. Det handlar också om säkerhet.
En bro, gammal eller ny, ser ut att bli verklighet först hösten 2019.