Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Allt på plats inför lyftet

På tisdagen kom de flytande plattformarna på plats, men själva lyftet av Femöresbron blir först under onsdagen.

Femöresbron. Den ska lyftas bort i ett stycke, en plattform i vardera ände.

Femöresbron. Den ska lyftas bort i ett stycke, en plattform i vardera ände.

Foto: Susanna Beskow Norgren

FEMÖRESBRON2017-10-24 18:00

Entreprenören Tunga Lyft AB har två dagar på sig att lyfta bort den anrika men rostangripna Femöresbron. Den ska lyftas i ett enda stycke, fraktas på pontoner bort till strandremsan vid Riksbron för att där delas upp i fyra delar och föras med lastbil till Bråvalla.

På tisdagsmorgonen kom de båda flytande plattformarna på plats, en vid brons södra ände och en under den norra. De nu vattenfyllda pontonerna ska fyllas med luft och på så sätt lyfta den över 30 ton tunga bron.

Det som avgjorde att lyftet blir på onsdagen var risken för att skymningen skulle hinna falla.

– Vi styrs av ljuset, sa projektledare Håkan Wass.

Förbipasserande som stannade till för att titta uttryckte en förhoppning om att Femöresbron ska komma tillbaka i renoverat skick. Om två-tre veckor ska bedömningen av brons framtid vara klar, om den går att renovera eller inte.

Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C) tror att den nästa 120 år gamla bron gjort sitt.

– Allting har sin livslängd, säger hon.

– Jag tror att det är bättre att satsa på något nytt.

Hon säger att det går att göra en ny bro charmig också, med staketet bågformat, medan bron blir plattare.

Att låta allmänheten rösta på hur en ny bro skulle se ut tar tid och kostar pengar, säger Jonsson, som i stället nu är inne på att ta fram ett par förslag för att sedan låta tekniska nämnden bestämma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om