I dag lämnar de därför in en motion till regionfullmäktige där förslaget framgår.
– En kollektivtrafik som är tyst och helt utsläppsfri kan trafikera platser som idag inte är tillgänglig för vanliga bussar, som i Göteborg. Detta öppnar upp nya möjligheter för planering av städer och tätorter, säger Jan Owe-Larsson (M), andre vice ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Han är också en av dem som undertecknat motionen, där man kan läsa att bussarna som i dag kör i stadstrafiken drivs på fossilfritt bränsle, vilket bidrar till en miljöpåverkan i form av höga bullernivåer. Någonting som de helt enkelt tycker stör det vardagliga livet i stadskärnorna. Genom att testa en linje som kör med elbussar i Norrköpings stadstrafik, kan sedan en utvärdering göras.
– I Linköping, Norrköping och Motalas tätorter körs kollektivtrafiken på biogas. Biogasen är speciellt viktig för Östergötland. Det är bra, men det finns skattemässiga hot och vi vet inte hur framtiden ser ut. En utvärdering av försöket kan sedan ligga till grund för eventuellt införande av en mer omfattande trafik med elbussar i regionen, säger Jan Owe-Larsson.
Motionärerna har kikat på det elbussprojekt som i dag finns i Västra Götalandsregionen, ElectriCity. Det innebär att regionen investerar i elbussar i en linje inom stadstrafiken för att bland annat minska såväl buller som utsläpp. Bussarna drivs av förnyelsebar el och är extremt energieffektiva och tysta. Ombord har man tillgång till wifi och möjlighet att ladda sin mobiltelefon.
– M och KD besökte i september Västra Götalandsregionen och Västtrafik där vi fick en ordentlig genomgång av bland annat ElectriCity, och vi ser bara positivt på att införa liknande linjer i Östergötlands stadstrafik. Fördelen med eldrivna stadsbussar är att de erbjuder en bra möjlighet att förbättra luften i våra städer samt att minska bullernivån, säger Nils-Ingvar Graan (KD), ledamot i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.