Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hon får stöd av enkätsvar

Cykelväg från Djurön till Marbyvägen borde vara högst prioriterad. Det menar Emilia Löfberg med stöd från enkätsvar.

Emilia Löfberg törs i dag inte cykla på Djurövägen. Åsikten att man borde börja med sträckan mellan Djurön och Marbyvägen får hon stöd av i enkäten.

Emilia Löfberg törs i dag inte cykla på Djurövägen. Åsikten att man borde börja med sträckan mellan Djurön och Marbyvägen får hon stöd av i enkäten.

Foto: Elias Löfberg

DJURÖVÄGEN2019-06-07 07:00

I dag ligger sträckan Marbyvägen till Arkösundsvägen först i planeringen när Trafikverket, i två etapper, ska bygga en gång- och cykelväg längs Djurövägen.

Emilia Löfberg, 18, som bor på Djurön, har i ett skolarbete på Kunskapsgymnasiet gjort en enkätundersökning i Facebookgrupperna ”Vi utmed Djurövägen”, ”Viktig/allmän info Vikbolandet” och ”Marbystrand” om hur rörelsemönstret ser ut för de som bor längs Djurövägen och hur de vill ha det. Enkäten fick totalt 155 svar. Slutsatsen är att de flesta skulle välja att cykla genom Marby och Abborreberg in till Norrköping.

En stor majoritet, 78,7 procent, anser att kommunen och Trafikverket borde prioritera etapp 2, alltså från Djurön till Marbyvägen.

Etapp 1 som är prioriterad i dag är sträckan från Marbyvägen till Arkösundsvägen, där man ska bygga en pendlarparkering. I enkäten är det bara 23 procent som kan tänka sig att använda pendlarparkeringen för att där byta till buss.

Att etapp 1 prioriteras menar Emilia Löfberg beror på detaljplanerna i Marby.

– Man bygger en cykelväg för framtiden, för dem som inte bor här just nu.

Själv skulle hon vilja se att etapp 2 prioriterades, något hon får stöd i av enkätsvaren.

– Jag tror att etapp 1 kommer att fylla sin funktion framöver, när man har exploaterat Marby. Men just nu finns det inte något behov av den sträckan.

Cyklar du i dag på Djurövägen?

– Nej, jag vågar inte, det är för farligt. Det är för mycket tung trafik och alldeles för höga hastigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om